გამოდის 1998 წლიდან
სტატიები
2010-11-17
5 წლის შედეგები
ეროვნულ გამოცდებს განათლების რეფორმის  ერთ-ერთ ყველაზე დიდ წარმატებად მიიჩნევენ. ამ ხნის განმავლობაში, მკვეთრად შეიცვალა საზოგადოების დამოკიდებულება გამოცდების ახლებური სისტემის მიმართ. საინტერესოა, როგორ აფასებენ განვლილი ხუთი წლის  შედეგებს ეროვნული გამოცდების ცენტრის საგნობრივი ჯგუფების ხელმძღვანელები. გთავაზობთ მათ მოსაზრებებს.

კახა ჯამბურია, ქართულის, როგორც მეორე ენის ჯგუფის ხელმძღვანელი:
ბოლო ხუთი წლის შედეგების შესახებ თუ ვიმსჯელებთ, ისეთი შთაბეჭდილება რჩება, თითქოს ვითარება თანდათან ცოტათი უარესდება. რამ გამოიწვია ეს, ამის ზუსტად განსაზღვრა ძალიან ძნელია. საერთოდ, წერით დავალებაში კარგად ჩანს ხოლმე ბავშვის თავისუფალი, დამოუკიდებელი აზროვნების, მსჯელობისა და არგუმენტირების უნარი. სწორედ წერით დავალებაში გამოიკვეთა, რომ ბავშვები არაადეკვატურ პარალელებს ავლებენ ნაწარმოებებს შორის. მათ ჰგონიათ, რომ ლიტერატურული ნაწარმოების ანალიზი აუცილებლად მისი დაკავშირებაა სხვა ნაწარმოებებთან. ამას მასობრივი სახე აქვს და პარალელები, ძირითადად, ნაძალადევია. წარმოიდგინეთ, ბავშვი გვადის სისხლიან ყამას ბარათაშვილის მერანს რომ შეადარებს, რა კავშირი შეიძლება ამათ შორის არსებობდეს?! ასეთი ნაძალადევი, ხელოვნური იმდენი რამ შეგვხვდა წლევანდელ ნაწერებში, რომ ბუნებრივად წარმოიშობა კითხვა _ რა იწვევს ამას? ერთმა ჩვენმა გამსწორებელმა ივარაუდა, ის ხომ არა, რომ ქართული ლიტერატურის სახელმძღვანელოები, ძირითადად, თემატური პრინციპითაა შედგენილი, მუდმივად არის რაღაც საკითხი და ამ საკითხთან დაკავშირებული სხვადასხვა ტექსტი. სწორედ ეს ხომ არ იწვევს იმას, რომ ბავშვები კონკრეტულ ნაწარმოებს, იქნება ეს ლექსი, მოთხრობა თუ ნაწყვეტი, სხვა ნაწარმოებებისაგან დამოუკიდებლად კი ვერ იაზრებენ და აანალიზებენ, არამედ ცდილობენ მაინცდამაინც რაღაცას შეადარონ?! ასეთი შედარებები ხშირად ხელოვნური და არაზუსტი გამოდის. როგორც ჩანს, სასწავლო პროცესია ისე აგებული, რომ ბავშვებს რჩებათ შთაბეჭდილება _ ლიტერატურული ანალიზი აუცილებლად ითხოვს რაღაცასთან დაკავშირებას. მე კატეგორიულად ვერ ვიტყვი, ეს სახელმძღვანელოების ბრალია, სასწავლო პროცესისა თუ რისი, ამას ცალკე კვლევა სჭირდება, მაგრამ სურათი ასეთია.
ვრცლად>>>
2010-11-17
გელათის აკადემია
გელათის აკადემია, ქართული სამეცნიერო-პედაგოგიური და კულტურულ-საგანმანათლებლო კერა, დაარსდა 1106 წელს, გელათის მონასტერთან, დავით აღმაშენებლის ინიციატივითა და ხელშეწყობით. დავითმა გელათის აკადემიაში სამოღვაწეოდ შეკრიბა სწავლული ქართველები. აკადემიის სათავეში იდგა მოძღვართ-მოძღვარი. სასწავლო პროგრამა ძირითადად ტ რ ი ვ ი უ მ ი ს (გეომეტრია _ `ქვეყნის საზომლოЎ~, არითმეტიკა _ `რიცხუნი~, მუსიკა _ `სამუსიკო~) და კ ვ ა დრ ი უ მ ი ს (ფილოსოფია სამი სახის _ `საქმითი, მხედველობითი და განსიტყუელობითი~, რიტორიკა სამი სახის _ `თანამზრახველობისა, მეპაექრობისა და დღესასწაულობისა~, გრამატიკა და ასტრონომია _ ვარსკვლავთმრიცხველობაЎ~) ციკლის საგანთა შესწავლას ითვალისწინებდა.
ვრცლად>>>
2010-11-17
ეს არის ამბავი ნოესი
სამოთხიდან განდევნის და აბელის სიკვდილის შემდეგ ადამს კიდევ შეეძინა ერთი ვაჟი, შეთი და თქვა ევამ: `აღმიდგინა მე ღმერთმა შთამომავლობა, კაენის მიერ მოკლული აბელის ნაცვლად~ (დაბ. 4:25). შეთს უფლის სახელის მადიდებელი შთამომავლობისათვის უნდა ჩაეყარა საფუძველი. გამრავლდა დედამიწაზე ადამის მოდგმა. მიწის პირს კაენისა და შეთის შთამომავლები მოედვნენ, მაგრამ ყოველდღიურ ცხოვრებაში ღმერთი საერთოდ დაივიწყეს. ადამისა და ევას მიერ პირველჩადენილი ცოდვა მათ სულ უფრო მეტად აბრუებდათ. გაირყვნა და აივსო ქვეყანა უსამართლობით, ცოდვით დაეცა კაცობრიობა, მასთან ერთად დაეცა ცხოველთა სამყაროც, რომელიც ადამიანის საპატრონოდ იყო შექმნილი. არავინ დაჩა მართალი და მორწმუნე. `და იხილა უფალმა, რომ გამრავლდა ბოროტება ადამიანისა მიწაზე, და მისი გულის ყოველი წადილი მუდამ მხოლოდ ბოროტება იყო. და ინანა უფალმა, რომ შექმნა ადამიანი მიწაზე~ (დაბ. 6:5,6).
ვრცლად>>>
2010-11-10
პასუხგაუცემელი კითხვების კვალდაკვალ
14 პროფესიული სასწავლებლის გაუქმებასთან დაკავშირებით ჩვენს გაზეთს ინტერვიუ მისცა თავისუფალი პროფკავშირის თავმჯდომარემ, ბატონმა დენის დავითაშვილმა. მან ღიად და დაუფარავად გამოხატა კრიტიკული დამოკიდებულება მომხდარის გამო. გაზეთი რომ ტენდენციური არ ყოფილიყო, საჭიროდ ჩავთვალე მეორე მხარისთვის, ამ შემთხვევაში, განათლებისა და მეცნიერების სამინისტროსთვისაც მოგვესმინა. დიდი ძალისხმევა დამჭირდა, მაგრამ მოვახერხე და ზოგადი და პროფესიული განათლების განვითარების დეპარტამენტის უფროსს, ქალბატონ ლალი ებანოიძეს ვესაუბრე. მან კატეგორიულად უარყო ნახსენებ ინტერვიუში მოყვანილი რამდენიმე ფაქტი, თქვა, რომ დირექტორებმა მოსალოდნელი ლიკვიდაციის შესახებ კარგა ხნით ადრე იცოდნენ, რომ ვიდრე მინისტრი #700 ბრძანებას გამოსცემდა, მან თავად მოინახულა ეს სასწავლებლები და რომ არც ერთ მათგანში სრულყოფილი სასწავლო პროცესი არ მიმდინარეობს, რომ ყალბია ის განცხადებები, რომლებითაც თითქოსდა აქ სწავლის მსურველებმა სასწავლებლის დირექციას მიმართეს. მაშინ მე შევთავაზე ქალბატონ ლალის, გაზეთის მეშვეობით ეპასუხა ოპონენტისთვის და ჩვენთვისაც აეხსნა, რა კრიტერიუმების გათვალისწინებით მიიღო სახელმწიფომ ასეთი გადაწყვეტილება, რომელსაც შედეგად მოჰყვა ასობით სასწავლებელდაუმთავრებული ახალგაზრდა და 800-მდე უმუშევრად დარჩენილი პედაგოგი. თითქოს შევთანხმდით, მაგრამ რამდენიმე დღის შემდეგ თანაშემწის (თუ სწორად მახსოვს) სატელეფონო ზარმა შემატყობინა, რომ ქალბატონ ლალის საჭიროდ არ მიაჩნია მსგავს ბრალდებებზე პასუხის გაცემა (!). შევეცადე, თანამოსაუბრე, საწინააღმდეგოში დამერწმუნებინა, შემეხსენებინა, რომ საჯარო პირს კანონი ავალდებულებს, უპასუხოს პრესის შეკითხვებს, მაგრამ როგორც ჩანს არ გამომივიდა, რადგან ჩემ მიერ გადაგზავნილ კითხვებზე პასუხი დღემდე არ მიმიღია. სწორედ ასეთმა დამოკიდებულებამ (თავის არიდებამ) მაფიქრებინა, თავად მეპოვა პასუხები და გავრკვეულიყავი რამდენად სწორი იყო ბატონი დენისი თავის შეფასებებსა და დასკვნებში.
ვრცლად>>>
2010-11-10
ჯერ ისევ პროცესია და არა - პროცესის დასასრული
საბოლოო ჯამში, ჯერჯერობით, მაინც მიდის პოლიტიკური გემოვნების საკითხებზე კამათი, პროცესების სტატისტიკური შედეგები არ გვაქვს, მეტიც, სისტემამ გარკვეული ტიპის სტაბილურობას უნდა მიაღწიოს, რომ, დაახლოებით, ათი წლის შემდეგ მისი შედეგები შევაფასოთ. ჯერჯერობით, სისტემა ძალიან ტურბულენტურია და ცვლილებების პროცესშია, ამიტომ შედეგებზე ვერ ვილაპარაკებთ. შეიძლება საზოგადოების ერთმა ნაწილმა თქვას, რომ პოლიტიკურად ეს მომგებიანია და რაღაც შედეგებს მივიღებთ, მეორე ნაწილმა კი განაცხადოს, რომ ამ შედეგებს ვერ მივიღებთ. ერთი რამ ცხადია, ჯერ სისტემას სტაბილური სახე არ მიუღია, მხოლოდ სტაბილური სახის მიღების შემდეგ შეგვეძლება შედეგებზე საუბარი.
ვრცლად>>>
2010-11-10
ექსპერიმენტების სკოლა
სკოლებში სპორტის გაკვეთილების შემოღებას თბილისის 142-ე საჯარო სკოლაშიც (დირექტორი _ სოსო ლაგვილავა) მიჰყვნენ და დროის მოთხოვნას დროულად აუბეს მხარი. მით უფრო _ ამ სკოლას ისედაც დიდი სპორტული ტრადიციები აქვს და მათთვის ეს რთული არ იყო. მშობლებთან და მოსწავლეებთან მოთათბირების შემდეგ აქცენტი სათამაშო სახეობებზე _ ფეხბურთზე, კალათბურთსა და ფრენბურთზე გააკეთეს, რადგან, ძირითადად, ტრადიციებიც და ბაზაც უფრო ამ სახეობებში აქვთ.
სპორტის გაკვეთილები, მოსწავლეთა ასაკის გათვალისწინებით, რამდენიმე ეტაპად იწყება _ IV კლასამდე ყველასთვის საერთოა და ის საერთო მომზადებაში სპორტის ძირითად პრინციპებს ეყრდნობა, არჩეულ სახეობებში მეცადინეობები კი ამის შემდეგ ტარდება. ოღონდ ესეც დიფერენცირებულია _ IV-VII კლასებში კალათბურთს ასწავლიან, VII-IX _ ფეხბურთს, ზედა კლასებში კი _ ფრენბურთს. ამ სისტემაზე გადასვლისას სკოლამ ექსპერიმენტებს მიმართა. კერძოდ, დიფერენცირება მხოლოდ VII კლასიდანაა ნებადართული, მაგრამ მათ ადრევე გადაწყვიტეს გადასვლა, რადგან მიაჩნიათ, რომ ამა თუ იმ სახეობის ანბანის შესწავლა ადრეც შეიძლება, ხოლო VII კლასი უკვე დაგვიანებულია.
ვრცლად>>>
2010-11-03
"არქეოლოგობანა"
პირველ საჯარო სკოლაში საქართველოს კულტურული მემკვიდრეობის დაცვის ეროვნულმა სააგენტომ ზოგადსაგანმანათლებლო სკოლების ისტორიის მასწავლებლებისთვის შემეცნებით-გასართობი პროგრამის _ `საბავშვო არქეოლოგიის~ პრეზენტაცია გამართა.
კულტურული მემკვიდრეობის დაცვის ეროვნული სააგენტოს ინიციატივითა და დაფინანსებით, კულტურული მემკვიდრეობის სფეროს პოპულარიზაციის და კონკრეტულად მცხეთისა და მისი შემოგარენის შესახებ მეტი ინფორმირებულობის მიზნით, შეიქმნა საგანმანათლებლო პროგრამა, რომელიც სხვადასხვა ასაკის მოსწავლეთათვის არის განკუთვნილი.
"საბავშვო არქეოლოგია" ჩვენი ქვეყნის უძველესი კულტურის მნიშვნელობასა და მისი დაცვის აუცილებლობას მოზარდებს სკოლის ასაკიდან აზიარებს.
პროგრამა ყოველ შაბათ-კვირას, წლიური კალენდრის დასვენების დღეებში და ზაფხულის არდადეგების პერიოდში განხორციელდება და მეტად მრავალფეროვანს გახდის სასწავლო პროცესს, მოსწავლეთა ასაკი განსაზღვრულია მეხუთე კლასიდან მეთორმეტეს ჩათვლით.
პროექტი იუნესკოს მიერ დაცულ მსოფლიო მემკვიდრეობის ნუსხაში შეტანილ ძეგლზე _ სამთავროს ველზე, პროფესიონალი არქეოლოგებისა და ისტორიკოსების მიერ ხორციელდება.
ვრცლად>>>
2010-11-03
სასწავლო პროცესი საკმაოდ შედეგიანი აღმოჩნდა
ჩვენი გაზეთის წინა ნომერში შემოგთავაზეთ ეროვნული სასწავლო გეგმებისა და შეფასების ცენტრის ჰუმანიტარულ და საზოგადოებრივ მეცნიერებათა სამმართველოს უფროსის, თამარ ჯაყელისა და ამავე ცენტრის უცხოური ენების ჯგუფის ხელმძღვანელის, მარინა ჩხიკვაძის მოსაზრება იმის შესახებ, თუ რამდენად მიზანშეწონილია ადრეულ ასაკში უცხო ენის შესწავლა და ხომ არ შეუშლის ეს ხელს მშობლიური ენის ათვისებას (რადგან საზოგადოებაში არ წყდება მსჯელობა ამ საკითხის ირგვლივ). დღეს შევეცდებით, ორი სკოლის _ თბილისის #53 საჯაროსა და პირველი ექსპერიმენტულის _ მაგალითზე, გიჩვენოთ _ როგორ ითვისებენ პირველკლასელები უცხოურ ენას, შეიძლება თუ არა უკვე გარკვეულ შედეგებზე საუბარი. ჩვენი რესპონდენტები პირველი კლასების ინგლისური ენის პედაგოგები არიან: ლია ნინიაშვილი, მაკა ხუნდაძე, სოფო მაღლაფერიძე _ თბილისის #53 საჯარო სკოლა; ნინო ცირეკიძე, ეკა ცინცაძე _ პირველი ექსპერიმენტული სკოლა.
ვრცლად>>>
2010-11-03
აბელი და კაენი
აბელი და კაენი ბიბლიური ლიტერატურის ყველაზე ცნობილი ძმები არიან. ერთ-ერთი მათგანის ხსენებისას თავისთავად იგულისხმება მეორეც და პირიქით. აბელი სამაგალითო, მართალი, უბიწო შვილი თავისი ძმის მსხვერპლი გახდა. წმინდა წერილში ამ ეპიზოდს, მცირე მოცულობის მიუხედავად, განუზომლად დიდი მნიშვნელობა ენიჭება.
სამოთხიდან განდევნის შემდეგ `შეიცნო ადამმა დედაკაცი თვისი და შვა კაენი~, მოგვიანებით აბელი.
კაენი (ნიშნავს შეძენას) მჭიდროდ არის დაკავშირებული მიწასთან. ის მიწათმოქმედია. მიისწრაფვის შეძენის, მატერიალური კეთილდღეობის, მომხვეჭელობისაკენ. მიაჩნია, რომ მიწა კვებავს, მიწის მადლით არის სავსე და არა ღვთის მადლით. მიწა არის მისი კეთილდღეობის საფუძველი, ამიტომაც, მადლიერების გრძნობა მიწისადმი აქვს და არა ღვთისადმი.
ვრცლად>>>
2010-10-27
რეკომენდაციები სააღმზრდელო პროცესის გასაუმჯობესებლად
გვესაუბრება სკოლამდელთა განათლების ინიციატივების მხარდაჭერის პროექტის მენეჯერი ანა ჯანელიძე
სკოლამდელთა განათლების ინიციატივების მხარდამჭერი პროექტი მიმდინარე წლის აპრილში დაიწყო, ახორციელებს ეროვნული სასწავლო გეგმებისა და შეფასების ცენტრი, ფინანსდება გაეროს ბავშვთა ფონდის მიერ.
სკოლამდელი განათლების ინიციატივების მხარდამჭერი პროექტის დაწყებამდე შეიქმნა `ადრეულ ასაკში ბავშვის სწავლებისა და განვითარების სტანდარტი~, რომელიც მოიცავს ბავშვის განვითარების ეტაპებს 0-დან 6 წლამდე. იქ გაწერილია კონკრეტული ინდიკატორები, რა უნარებს უნდა ფლობდეს ამ ასაკის ბავშვი, ასევე კონკრეტული რჩევები და რეკომენდაციები აღმზრდელთათვის, ამ შედეგს რომ მიაღწიონ. ეს სახელმძღვანელო, ისევე როგორც მეორე _ `სკოლამდელი აღზრდის დაწესებულების ფიზიკური გარემო~ უკვე დაიბეჭდა და უფასოდ გადაეცა ყველა სკოლამდელ სახელმწიფო დაწესებულებას, საქართველოს მასშტაბით.
მიმდინარე პროექტი ოთხ მიმართულებას მოიცავს:
ვრცლად>>>
პირველი გვერდი > [2] > [3] > [4] > [5] > [6] > [7] > [8] > [9] > [10] > [11] > [12] > [13] > [14] > [15] > [16] > [17] > [18] > [19] > [20] > [21] > [22] > [23] > [24] > [25] > [26] > [27] > [28] > [29] > [30] > [31] > [32] > [33] > [34] > [35] > [36] > [37] > [38] > [39] > [40] > [41] > [42] > [43] > [44] > [45] > [46] > [47] > [48] > [49] > [50] > [51] > [52] > [53] > [54] > [55] > [56] > [57] > [58] > [59] > [60] > [61]
25-28(942)N