2015-10-29 სოციალური და აკადემიური უნარების გასავითარებლად გვესაუბრება განათლებისა და მეცნიერების
სამინისტროს ინკლუზიური განათლების
სამმართველოს უფროსი ეკა დგებუაძე
— კანონმდებლობით ყველა სკოლა ინკლუზიური უნდა იყოს, თუმცა, ჯერჯერობით, რეალობა სხვაგვარია. დღეისათვის, ქვეყნის მასშტაბით, რა ვითარებაა ამ მხრივ და რა ტიპის დარღვევის მქონე ახალგაზრდებს შეუძლიათ განათლების მიღება საჯარო სკოლებში?
— ზოგადი განათლების შესახებ კანონი არეგულირებს ინკლუზიურ განათლებას, ასევე განმარტავს ვინ არის სპეციალური საგანმანათლებლო საჭიროების მქონე მოსწავლე. შესაბამისად, ყველა საჯარო სკოლისთვის სავალდებულო გახდა ინკლუზიური განათლების განხორციელება. სპეციალური საგანმანათლებლო საჭიროების მქონე მოსწავლის სტატუსის მიღებისთვის აუცილებელია შემდეგი ღონისძიებების განხორციელება: მას შემდეგ რაც მშობელი/კანონიერი წარმომადგენელი, სპეციალური შევსებული ფორმით, მიმართავს განათლებისა და მეცნიერების სამინისტროს და ითხოვს მისი შვილის საგანმანათლებლო შესაძლებლობის დადგენას, მოსწავლე ხდება სპეციალური საგანმანათლებლო საჭიროების სტატუსის მაძიებელი. ამის შემდეგ განათლებისა და მეცნიერების სამინისტროსთან არსებული მულტიდისციპლინური გუნდი აფასებს მოსწავლის საგანმანათლებლო შესაძლებლობას და ადგენს მის საგანმანათლებლო საჭიროებას.
მულტიდისციპლინური ჯგუფი შედგება ფსიქოლოგის, ოკუპაციური თერაპევტის, ნეიროფსიქოლოგისა და სპეციალური მასწავლებლებისგან. სპეციალური ტესტების საფუძველზე გუნდი აფასებს თითოეული მოსწავლის შესაძლებლობას და ადგენს მოსწავლის საჭიროებას. მულტიდისციპლინური გუნდის დასკვნა ეგზავნება როგორც საჯარო სკოლას, ისე მშობელს. დასკვნას თან ერთვის რეკომენდაცია, რომელიც ეხმარება სკოლას ხელი შეუწყოს მოსწავლის ინტეგრაციას და სასწავლო გარემოს ადაპტაციას. მართალია, ჯანდაცვის სამინისტრო ადგენს ბავშვის შეზღუდული შესაძლებლობის სტატუსს და აძლევს შესაბამის პენსიას, მაგრამ როდესაც ის შემოდის საგანმანათლებლო სისტემაში, ჩვენთვის უკვე არ აქვს მნიშვნელობა რა ნიშნით მიენიჭა მას სტატუსი. შესაძლოა მოსწავლეს ჰქონდეს დიაბეტი და ჰქონდეს შშმ პირის სტატუსი, მაგრამ არ იყოს სპეციალური საგანმანათლებლო საჭიროების მქონე; შეიძლება, სოციალური ფაქტორების გამო ჩამორჩებოდეს ეროვნული სასწავლო გეგმის მიზნებს და სულაც არ იყოს შეზღუდული შესაძლებლობის, მაგრამ იყოს სპეციალური საგანმანათლებლო საჭიროების მქონე მოსწავლე, ანუ ინკლუზიური განათლება არ გულისხმობს შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე ადამიანების განათლებას. ეს არის ყველა იმ ბავშვის განათლება, რომელიც ვერ აღწევს ეროვნული სასწავლო გეგმით გათვალისწინებულ მიზნებს და სჭირდება პროგრამის ადაპტაცია, ანუ პროგრამის გამარტივება და მის შესაძლებლობებზე მორგება. დღეისათვის, მთელი ქვეყნის მასშტაბით, 5000-მდე სსსმ მოსწავლე ჩართულია ინკლუზიურ განათლებაში.
სამწუხაროდ, ჯერ კიდევ არიან სკოლის მიღმა დარჩენილი სხვადასხვა საჭიროების მქონე ბავშვები. ამ მიმართულებით წინ გადადგმულ ნაბიჯად მიმაჩნია ახალი პროგრამა „განათლების მიღების მეორე შესაძლებლობა“, რომელიც ამჯერად ქუჩაში მცხოვრებ და მომუშავე ბავშვებს და მათი განათლების კომპონენტის გაძლიერებას ითვალისწინებს. პროექტი ამოქმედდა ჯანდაცვის სამინისტროს დაქვემდებარებაში არსებულ დღის ცენტრებში (კრიზისულ და ტრანზიტულ ცენტრებში), სადაც თავს იყრიან ე.წ. ქუჩაში მცხოვრები და მომუშავე ბავშვები. პროგრამაში ჩართულია ცენტრში არსებული ყველა ბავშვი. პროგრამის ფარგლებში, ვმუშაობთ მათი სოციალური და აკადემიური უნარების განვითარებაზე. პარალელურად (ამავე პროგრამის ფარგლებში), იმ სკოლების გაძლიერებაზე ვზრუნავთ, სადაც ეს ბავშვები ირიცხებიან. ვგულისხმობ სასკოლო საზოგადოების ცნობიერების ამაღლებას, მათთან მუშაობის მეთოდოლოგიის გაცნობას პედაგოგებისათვის, რათა გარკვეული დროის შემდეგ შესაძლებელი იყოს ამ ბავშვების სასკოლო სივრცეში გადაყვანა. ვიცით, ჩვენს ქვეყანაში, სამწუხაროდ, ქუჩაში მცხოვრები და მომუშავე ბავშვების რაოდენობა საკმაოდ დიდია, მაგრამ დღეისათვის ამ პროგრამით, სამინისტრო მხოლოდ ორი ცენტრის ბენეფიციარებს მოიცავს, თუმცა ამ მიმართულებით სამინისტრო აგრძელებს მუშაობას და 2016 წლიდან შევა საქართველოში არსებულ ყველა დღის ცენტრში.
გარდა ამისა, გვაქვს სოციალური ინკლუზიის პროგრამა, რომლის მიზანია, სწავლისადმი კეთილგანწყობილი გარემოს შექმნისათვის, განსხვავებული შესაძლებლობების მქონე მოზარდების საერთო ინტერესების გარშემო მოზიდვა. „სოციალური ინკლუზიის ხელშეწყობის ქვეპროგრამის“ ფარგლებში, 2009 წლიდან დღემდე, ჩართულია 154 ბოშა მოზარდი.
— რა ტიპის სიახლეებს და სერვისებს სთავაზობს სახელმწიფო სსსმ ბავშვებს. შექმნილია თუ არა სკოლებში მათთვის ხელშემწყობი პირობები — შეუძლიათ სარგებლობა კაბინეტ-ლაბორატორიებით, სპორტული დარბაზით, კომპიუტერებით, არიან თუ არა ჩართული კლასგარეშე ღონისძიებებში?
— მიუხედავად იმისა, რომ საჯარო სკოლის კარი ყველა ბავშვისათვის ერთნაირად გაიხსნა, განურჩევლად მისი ფიზიკური თუ გონებრივი შესაძლებლობისა, პრაქტიკამ გვიჩვენა, რომ ეროვნული სასწავლო გეგმით გათვალისწინებული მიზნების მისაღწევად კონკრეტული დარღვევის მქონე ბავშვისთვის ინდივიდუალურად შემუშავებული გეგმები არ არის საკმარისი, რომ ბავშვმა მიიღოს შესაბამისი განათლება. ამიტომ განათლებისა და მეცნიერების სამინისტრომ დაიწყო გაფართოებულ და ალტერნატიულ კურიკულუმზე მუშაობა. ეს არის ეროვნულ სასწავლო გეგმაზე დაფუძნებული დოკუმენტები. მაგალითად, თუ მსუბუქი და საშუალო დარღვევის, ასევე სოციალური მდგომარეობის გამო ბავშვი ვერ ძლევს სასწავლო პროგრამას, მისთვის შექმნილი ინდივიდუალური სასწავლო გეგმის საფუძველზე უნდა განხორციელდეს სწავლება. პრაქტიკამ აჩვენა, რომ იმ შემთხვევაში, თუ ბავშვი არის მძიმე და მრავლობითი დარღვევის მქონე, ასევე სენსორული უსინათლო ან სუსტად მხედველი, სმენადაქვეითებული ან სმენის არმქონე, მას ესაჭიროება კიდევ უფრო განსხვავებული კურიკულუმი, ანუ იმაზე მეტი, რასაც ინდივიდუალური გეგმა გულისხმობს. რაც ნიშნავს სხვადასხვა დარღვევის მქონე ადამიანისთვის სხვადასხვა უნარების განვითარებას იმისათვის, რომ შეძლონ გარემოში მეტად ადაპტირება და დამოუკიდებელი ცხოვრებისთვის უნარების განვითარება. მაგალითად, სმენადაქვეითებულთათვის გაფართოებული კურიკულუმის მეთოდის პილოტირება დაწყებულია 202-ე სკოლაში.
ძალიან მნიშვნელოვანი საკითხია მძიმე ინტელექტუალური და მრავლობითი დარღვევის მქონე ბავშვების განათლება. მაგალითად, ჩვენ გვყავს უსინათლო მოსწავლეები, რომლებსაც ასევე აქვთ ინტელექტუალური დარღვევა. მათ კიდევ უფრო განსხვავებული მიდგომა სჭირდებათ. ასევე სსსმ მოსწავლეებისთვის მნიშვნელოვანი სერვისია ინტეგრირებული კლასების შექმნა. მაგალითად, აუტისტური სპექტრის აშლილობის მქონე ბავშვებისათვის (სულ 6 კლასია) ეს ნიშნავს სასკოლო სივრცეში არსებულ კლასს, სადაც სპეციალისტების მიერ ხდება ქცევის მოწესრიგება, გარემოსთან შეგუების, სოციალური უნარების განვითარება. ყოველივე ხელს უწყობს მოსწავლის აკადემიური უნარების განვითარებას, სასწავლო პროცესთან და თანაკლასელებთან ინტეგრაციას. ინტეგრირებული კლასები გვაქვს აგრეთვე მრავალმხრივი დარღვევის მქონე და სმენადაქვეითებული ბავშვებისთვის.
სიახლეა ისიც, რომ შშმ პირთა კონვენციის რატიფიცირება მოხდა, რაც იმას ნიშნავს, რომ, განათლების ყველა საფეხურზე, კანონმდებლობა სრულ თანხვედრაში უნდა მოვიდეს შშმ პირთა კონვენციის მოთხოვნებთან. ზოგადი განათლების შესახებ კანონში შესატან ცვლილებებზე მუშაობა უკვე დასრულებულია და, სათანადო პროცედურის გავლის შემდეგ, იგი პარლამენტს გადაეგზავნება განსახილველად. მომზადდება ცვლილებათა პაკეტები ყველა სხვა საფეხურისთვის.
ერთ-ერთ მნიშვნელოვან გამოწვევად რჩება სკოლების ფიზიკური გარემოს ადაპტირება და სპეციალური მასწავლებლის კვალიფიკაცია.
— ინკლუზიურ განათლებას სკოლებში სპეციალისტთა გუნდი წარმართავს. პირველ რიგში, როგორია მათი კვალიფიკაცია, არიან თუ არა ჩართული პროფესიული განვითარების სქემაში, როგორია მათი ანაზღაურება და რა როლი აქვთ რესურსოთახებს?
— რაც შეეხება სპეციალისტებს — პირველ რიგში, ეს ბავშვები სკოლის მოსწავლეები არიან და პასუხისმგებლობა ყველა მათ პედაგოგს თანაბრად ეკისრება, მათ შორის, სპეცმასწავლებელს, რომელიც ხელს უწყობს საგნის მასწავლებელს სსსმ მოსწავლის სასკოლო ცხოვრებაში ინტეგრაციაში. სხვა საკითხია მათი კვალიფიკაცია — დღესდღეობით შესაბამისი კვალიფიკაციის პედაგოგი ძალიან ცოტაა ქვეყანაში. ერთადერთი, რაც ამ მიმართულებით გაკეთდა, ისაა, რომ 2013 წელს ილიას სახელმწიფო უნივერსიტეტში გაიხსნა სამაგისტრო პროგრამა, თუმცა ის ვერ პასუხობს დღევანდელ საჭიროებებს. გამოსავალი დღეისათვის მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების ეროვნული ცენტრის მიერ შემუშავებული სპეციალური მოდულებია სპეცმასწავლებელთა მოსამზადებლად. ასევე არსებობს საკმაოდ ფართო სპექტრი მოდულების — აუტისტური სპექტრის აშლილობის მქონე ბავშვების სწავლება, სენსორული დარღვევის მქონე მოსწავლეების განათლება, ჟესტური ენა, მშობელთა განათლება, პროგრამები დირექტორებისათვის და სხვ. მაგრამ საკმარისი არც ეს არის. სპეცმასწავლებლის მომზადებასა და კვალიფიკაციის ამაღლებასთან ერთად, მათი მოტივაციის გაზრდაზე ზრუნვაც საჭიროა. თუ ადრე სკოლა საკუთარი ბიუჯეტიდან აფინანსებდა სპეცმასწავლებელს, ახლა, 1-დან 6 ბავშვამდე სსსმ მოსწავლის შემთხვევაში, სკოლა დამატებით დაფინანსებას იღებს, მე-7 ბავშვზე დაფინანსება ორმაგდება, ხოლო მე-12-ზე სამმაგდება. ამ თანხას სკოლა თავისი შეხედულებით განკარგავს სსსმ ბავშვის საჭიროებიდან გამომდინარე. ეს შეიძლება იყოს: რესურსოთახის აღჭურვა, რაც ძალიან მნიშვნელოვანი სივრცეა, სადაც სპეცმასწავლებელს საშუალება აქვს, დამატებითი აქტივობების გამოყენებით, იმუშაოს სსსმ მოსწავლის სოციალური და აკადემიური უნარების განვითარებაზე; სპეციალური ინვენტარის შეძენა, სსსმ მოსწავლის საჭიროებაზე სკოლის გარემოს მორგება ან სპეცმასწავლებლის დაქირავება, რომელსაც აუცილებლად უნდა ჰქონდეს პედაგოგიური განათლება.
რაც შეეხება პროფესიული განვითარების სქემაში მათი ჩართვის საკითხს, დღეისათვის ეს შეუძლებელია. მათ სხვა, ახალი გზა სჭირდებათ განვითარების. ინკლუზიური განათლების განვითარების სამმართველო მუშაობს ამ მიმართულებით და ჩვენს ხედვებს მალე წარვუდგენთ საზოგადოებას.
— როგორ და რა შემთხვევაში ხორციელდება შინ სწავლება და რა სახით უწევს ინკლუზიურ განათლებას მონიტორინგს განათლების სამინისტრო?
— იმ შემთხვევაში, თუ მულტიდისციპლინური გუნდი მიიჩნევს, რომ მოცემულ მომენტში, სსსმ მოსწავლისთვის უკეთესია სწავლების ამ ფორმაზე გადასვლა, სკოლა იღებს გადაწყვეტილებას და გადაჰყავს ბავშვი შინ სწავლების რეჟიმზე. აქამდე, მსგავსი შემთხვევების დროს, სკოლა ვერანაირ ფინანსურ დახმარებას ვერ უწევდა პედაგოგს. მას შემდეგ, რაც შევიდა ცვლილება ეროვნულ სასწავლო გეგმაში, ასევე 2015 წლის განათლების მინისტრის ¹126/ნ ბრძანების შესაბამისად, პედაგოგები, რომლებიც შინ სწავლებას განახორციელებენ, მიიღებენ დამატებით ანაზღაურებას. თუ რა დროით განხორციელდება შინ სწავლების პროცესი, ამას სპეციალისტები ადგენენ დაკვირვებისა და შეფასების საფუძველზე, ბავშვის მდგომარეობიდან გამომდინარე.
ინკლუზიური განათლების მიმართულებით განათლების სამინისტროს მონიტორინგის ინსტრუმენტი არ ჰქონია. 2015 წელს, ევროკავშირის მხარდაჭერით, ევროკავშირისა და ქართველი ექსპერტების მიერ, ბევრ ევროპულ ქვეყანაში აპრობირებული და ქართულ სინამდვილეს მორგებული, მონიტორინგის ინსტრუმენტი შეიქმნა. ეს არ არის მხოლოდ ზოგადსაგანმანათლებლო დაწესებულებებისთვის შექმნილი პროგრამა, იგი მოიცავს სკოლამდელ, პროფესიულ და უმაღლეს საგანმანათლებლო დაწესებულებებსაც. პილოტირება თბილისსა და ზუგდიდში მიმდინარეობდა, რომლის შედეგებსაც, თვის ბოლოს, კონფერენციაზე შევაჯამებთ, ხოლო მომავალი სასწავლო წლისათვის, სავარაუდოდ, ახალი პროგრამის დანერგვისთვის გარკვეულ თანხას მოვითხოვთ.
ესაუბრა ანა ფირცხალაიშვილი
|