2016-11-10 ალკოჰოლის, თამბაქოსა და სხვა ნარკოტიკის მოხმარების შემსწავლელი ევროპის სასკოლო კვლევა — ESPAD 2015 წელს საქართველო შეუერთდა ალკოჰოლის, თამბაქოსა და სხვა ნარკოტიკული ნივთიერებების მოხმარების შემსწავლელი ევროპის სკოლების კვლევის პროექტს — ESPAD (the European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs), რომელიც ევროპის 35-ზე მეტ ქვეყანაში ტარდება. პროექტის ფარგლებში, 2015 წლის ნოემბერში, ჩატარდა საერთაშორისო კვლევა, რომელიც დაავადებათა კონტროლისა და საზოგადოებრივი ჯანმრთელობის ეროვნულმა ცენტრმა, საქართველოს შრომის, ჯანმრთელობისა და სოციალური დაცვისა და განათლებისა და მეცნიერების სამინისტროებთან მჭიდრო თანამშრომლობით და ევროპის ნარკოტიკებისა და ნარკოდამოკიდებულების მონიტორინგის ცენტრის (EMCDDA) ტექნიკური და ფინანსური დახმარებით, განახორციელა. კვლევაში მონაწილეობდნენ საჯარო და კერძო სკოლების ადმინისტრაციული პერსონალი, პედაგოგები და მოსწავლეები.
კვლევის ჩასატარებლად, ქვეყნის მასშტაბით, შეარჩიეს მეათეკლასელები, რომელთა 73%-ს ESPADის სამიზნე ჯგუფი — 1999 წელს დაბადებული მოსწავლეები — წარმოადგენს (1999 წელს დაბადებულ პირთა 64%). გამოყენებულ იქნა ორეტაპიანი (სკოლა და კლასი), პროპორციული, მარტივი შემთხვევითი შერჩევა. თავდაპირველად, მოსწავლეები სკოლის სიდიდის პროპორციულად შეარჩიეს, რომ თავიდან აეცილებინათ მცირე ზომის სკოლების გადამეტებული წარმომადგენლობა. შემდეგ, ასევე პროპორციულად, თითოეულ სკოლაში შერჩეულ იქნა თითო კლასი. კვლევაში მონაწილეობა მიიღო 190-მა სკოლამ და კლასმა; სამმა კერძო სკოლამ უარი განაცხადა მონაწილეობაზე, სკოლების უმრავლესობამ თანამშრომლობისათვის მზადყოფნა გამოხატა. არამონაწილე სკოლებს კვლევის განხორციელება არ შეუფერხებიათ. სკოლებთან თანამშრომლობა საკმაოდ ნაყოფიერი აღმოჩნდა და რაიმე კონკრეტული პრობლემა არ წამოჭრილა.
კვლევას, როგორც წესი, ეთმობოდა 45 წუთი (1 გაკვეთილი). საკლასო ანგარიშების თანახმად, არ ყოფილა დარღვევები და მოსწავლეებმა სერიოზულად იმუშავეს. მათი თანამშრომლობა ნებაყოფლობითი იყო. მხოლოდ სამმა (0.12%) მოსწავლემ განაცხადა უარი კვლევაში მონაწილეობაზე, 50 (2%) მოსწავლეს მშობლებმა არ დართეს ნება. მოსწავლეების აზრით, კითხვარი რთული არ იყო და არც ენასთან დაკავშირებული პრობლემები შექმნილა, რადგან კითხვარი სომხურ და აზერბაიჯანულ ენებზეც იყო ხელმისაწვდომი.
კითხვარები ანონიმური იყო, მასში არ იწერებოდა სახელი, გვარი ან რაიმე სხვა პერსონალური ინფორმაცია. კითხვარის შევსების შემდეგ, მოსწავლე მას კონვერტში ათავსებდა, რომელიც ილუქებოდა. ამ პროცესის დასრულების შემდეგ, კვლევის ხელმძღვანელი კონვერტებს აგროვებდა. კვლევის ფარგლებში, გაანალიზდა 2477 სრულად შევსებული კითხვარი, მათგან 1961 გამოკითხული დაბადებულია 1999 წელს.
ძირითადი შედეგები
თამბაქო
• ქართველ მოსწავლეებში სიცოცხლის განმავლობაში თამბაქოს მოხმარების გავრცელება 43%-ია;
• მოწევა გოგონებში (30%) უფრო ნაკლებად გავრცელებულია, ვიდრე ბიჭებში (54%);
• მოსწავლეების 18%-მა განაცხადა, რომ სიგარეტი მოწია უკანასკნელი 30 დღის განმავლობაში;
• საქართველოში, უკანასკნელი 30 დღის განმავლობაში, მოწევა ბიჭებში (26%) თითქმის სამჯერ უფრო ხშირია, ვიდრე გოგონებში (9%);
• რეგულარული მწეველია მოსწავლეთა 12% (ბიჭების 19% და გოგონების 4%);
• მოსწავლეთა 21%-მა (ბიჭების 28% და გოგონების 13%) მოწევა პირველად 13 წლის ან უმცროს ასაკში სცადა;
• მოსწავლეთა 4% (ბიჭების 6% და გოგონების 2%) აღნიშნავს, რომ ყოველდღიური მოწევა 13 წლის ასაკში ან უფრო ადრე დაიწყო;
• 60%-მა განაცხადა, რომ სიგარეტის შოვნა საკმაოდ ადვილი ან ძალიან ადვილია;
• 19%-ს (ბიჭების 25% და გოგონების 11%) ოდესმე მოუწევია ელექტრონული სიგარეტი და 9%-მა (ბიჭების 13% და გოგონების 4%) ელექტრონული სიგარეტი უკანასკნელი 30 დღის განმავლობაში მოწია;
• 33%-ს (ბიჭების 43% და გოგონების 21%) ოდესმე მოუწევია ჩილიმი და 14%-მა (ბიჭების 22% და გოგონების 6%) ჩილიმი უკანასკნელი 30 დღის განმავლობაში მოწია;
• მოსწავლეთა 4%-მა (ბიჭების 5% და გოგონების 2%) ელექტრონული სიგარეტი პირველად 13 წლის ან უმცროს ასაკში მოწია და 1%-მა (ბიჭების 2.0% და არც ერთი გოგონა) ამ ასაკში მისი ყოველდღიურად გამოყენება დაიწყო.
ალკოჰოლი
• მოსწავლეების 85%-მა (ბიჭების 86% და გოგონების 83%) აღნიშნა, რომ მთელი სიცოცხლის განმავლობაში ერთხელ მაინც მიუღია ალკოჰოლი. 40-ჯერ ან მეტჯერ დალია 22%-მა. ეს მაჩვენებელი ბიჭებს შორის (31%), თითქმის სამჯერ უფრო მაღალია გოგონებთან (12%) შედარებით;
• მოსწავლეთა 43%-მა განაცხადა, რომ ალკოჰოლი მიიღო უკანასკნელი 30 დღის განმავლობაში.
• ქართველ მოსწავლეთა შორის ყველაზე ხშირად მოხმარებული სასმელი ღვინოა (40%), შემდეგ მოდის ლუდი (36%), სპირტიანი სასმელები (30%) და ალკოპოპი (14%). ყველა სასმელს, გოგონებზე მეტად, ბიჭები ღებულობენ;
• 41%-მა აღნიშნა, რომ უკანასკნელი 30 დღის განმავლობაში ადგილი ჰქონდა ალკოჰოლის მძიმე ეპიზოდურ მოხმარებას, რაც უფრო ხშირი იყო ბიჭებში (51%), ვიდრე გოგონებში (30%);
• ღვინო ყველაზე ხშირად მოხმარებული სასმელია ადრეულ ასაკში და მოსწავლეთა 64%-მა აღნიშნა, რომ, მინიმუმ, ერთი ჭიქა ღვინო 13 წლის ან უმცროს ასაკში, ან უფრო ადრე აქვს მიღებული. ღვინოს მოსდევს ლუდი (57%), სპირტიანი სასმელები (36%) და ალკოპოპი (30%). ყველა სახის ალკოჰოლური სასმელის ადრეული მოხმარება გაცილებით უფრო მაღალია ბიჭებში, ვიდრე გოგონებში;
• ქართველ მოსწავლეთა 43%-მა (ბიჭების 50% და გოგონების 35%) აღნიშნა, რომ სიცოცხლის განმავლობაში ერთხელ მაინც დამთვრალა. მოსწავლეთა 25%-მა (ბიჭების 29% და გოგონების 20%) განაცხადა, რომ დათვრა უკანასკნელი 12 თვის განმავლობაში და 10%-მა (ბიჭების 13% და გოგონების 7%) — უკანასკნელი 30 დღის განმავლობაში;
• მოსწავლეთა 22% (ბიჭების 29% და გოგონების 13%) დამთვრალა 13 წლის ან უმცროს ასაკში;
• ალკოჰოლის უკანასკნელი მიღების დროს მოსწავლეთა 33% იმყოფებოდა საკუთარ სახლში, 23% — სხვის სახლში და 20% — რესტორანში;
• ალკოჰოლის მიღების ყველაზე ხშირ მიზეზად დასახელდა: „გასართობად“ (41%), „წვეულებაზე უკეთ გასართობად“ (40%) და „იმიტომ, რომ წვეულებებზე/დღესასწაულებზე უკეთესი დრო გავატარო“ (40%);
• სმასთან დაკავშირებული ყველაზე ხშირად მითითებული პრობლემა იყო: „შეწუხება წვეულების დროს ან მეგობრულ გარემოცვაში ალკოჰოლური სასმელის ზემოქმედების ქვეშ მყოფი პირის მიერ“ (32%), „შეწუხება ქუჩაში ან საზოგადოებრივი თავშეყრის ადგილებში ალკოჰოლური სასმელის ზემოქმედების ქვეშ მყოფი პირის მიერ“ (33%);
• მოსწავლეთა 73%-ს, სიცოცხლის განმავლობაში ერთხელ მაინც, აქვს მიღებული ენერგეტიკული სასმელი; 60%-მა მიიღო უკანასკნელი 12 თვის განმავლობაში, ხოლო 48%-მა — უკანასკნელი 30 დღის განმავლობაში.
აკრძალული ნარკოტიკები
• მოსწავლეების 11%-მა აღნიშნა, რომ, სიცოცხლის განმავლობაში ერთხელ მაინც, აქვს გასინჯული მარიხუანა ან ჰაშიში (კანაფი). 8%-მა მარიხუანა ან ჰაშიში (კანაფი) უკანასკნელი 12 თვის განმავლობაში გამოიყენა, მოსწავლეთა 4%-მა კი — უკანასკნელი 30 დღის განმავლობაში. ბიჭებში მარიხუანის ან ჰაშიშის (კანაფი) გამოყენება გაცილებით მაღალია. მოსწავლეების 2%-მა მარიხუანა ან ჰაშიში (კანაფი) 13 წლის ან უმცროს ასაკში გასინჯა;
• ქართველ მოსწავლეთა შორის, მარიხუანის ან ჰაშიშის (კანაფი) გარდა, ყველაზე გავრცელებული ნარკოტიკებია: ტრანკვილიზატორები და სედატიური საშუალებები (ექიმის დანიშნულების გარეშე) — 11%, მაგიური სოკოები (3%), ტაბლეტები (მედიკამენტები) ალკოჰოლურ სასმელებთან ერთად „კაიფის“ მისაღწევად (3%), „ბიო“ სპაისი (2.6%), ჰალუცინოგენები (2%) და ტკივილგამაყუჩებლები „კაიფის“ მისაღწევად (2%);
• მოსწავლეებს ყველაზე ადვილად ხელმისაწვდომ ნარკოტიკებად მიაჩნიათ: კანაფი (21%), ტრანკვილიზატორები/სედატიური საშუალებები (12%), ექსტაზი (9%) და „ბიო“ სპაისი (7%);
• მოსწავლეთა 4%-ს, სიცოცხლის განმავლობაში, ერთხელ მაინც გაუსინჯავს ექსტაზი, 2%-ს — ამფეტამინები და კოკაინი. ინჰალანტებისა და ახალი ფსიქოაქტიური ნივთიერებების (ნჵS) მოხმარება ქართველ მოსწავლეებში საკმაოდ მაღალია. 12%-ს ერთხელ მაინც გაუსინჯავს ინჰალანტები, 6%-ს კი — უკანასკნელი 12 თვის განმავლობაში. ინჰალანტები წარმოადგენს ნივთიერებათა ერთადერთ სახეობას, რომელსაც გოგონები უფრო ხშირად იყენებენ, ვიდრე ბიჭები. 7%-ს ოდესმე მოუხმარია ახალი ნივთიერებები, რომელთა მოქმედება ნარკოტიკების მსგავსია;
• მოსწავლეთა მიერ საკმაოდ სარისკოდ აღიქმება მარიხუანის (60%), ამფეტამინების (58%), ექსტაზის (57%) და სიგარეტის (51%) რეგულარული გამოყენება.
ინტერნეტი, თამაში, აზარტული თამაში
• ყველაზე პოპულარული ინტერნეტაქტივობებია: სხვა ადამიანებთან კომუნიკაცია (64%), მუსიკის, ვიდეოების, ფილმების გადმოწერა/ონლაინ ნახვა (48%) და კითხვა, გვერდების ნახვა, ინფორმაციის ძიება, ა.შ. (36%);
• მოსწავლეთა აზრით, ისინი ძალიან დიდ დროს უთმობენ სოციალურ მედიას (58%) და ეთანხმებიან მშობლების აზრს, რომ სოციალურ მედიას ძალიან დიდ დროს უთმობენ (49%);
• მოსწავლეთა 14%-მა აღნიშნა, რომ უკანასკნელი 12 თვის განმავლობაში ფულზე უთამაშია.
ფსიქოსოციალური ნორმები
• მოსწავლეების და მათი მშობლების უმრავლესობა საქართველოში დაიბადა. მშობელთა უმრავლესობას საშუალო ან უმაღლესი განათლება აქვს მიღებული. მოსწავლეთა უმრავლესობა ცხოვრობს მამასთან, დედასთან, და-ძმასთან და ბებია-ბაბუასთან ერთად;
• მოსწავლეებს თითქმის ყოველთვის აქვთ საშუალება, მიიღონ სითბო და ზრუნვა დედის და/ან მამის და მათი საუკეთესო მეგობრისაგან; ისინი თითქმის ყოველთვის იღებენ ემოციურ მხარდაჭერას საუკეთესო მეგობრისაგან. მშობლებმა, ძირითადად, იციან ვისთან და სად ატარებს საღამოს მათი შვილი. მშობლებისაგან ფულის მიღება არ ითვლება პრობლემურად;
• მშობლებმა, თითქმის ყოველთვის იციან, სად ატარებს მათი შვილი შაბათ საღამოს;
• მოსწავლეთა უმრავლესობა აღნიშნავს, რომ მათი შეფასება უკანასკნელი სემესტრის ბოლოს საშუალოზე მაღალი იყო. 94% ძალიან კმაყოფილი ან კმაყოფილია დედასთან, მამასთან და მეგობრებთან ურთიერთობით;
• უმრავლესობა მიიჩნევს, რომ მშობლებს არ ესიამოვნებათ, თუ ისინი დათვრებიან, გამოიყენებენ მარიხუანას/ჰაშიშს ან ექსტაზს;
• მოსწავლეთა უმრავლესობამ აღნიშნა, რომ მათი მეგობრები ეწევიან სიგარეტს (83%), იღებენ ალკოჰოლს (85%) და თვრებიან (77%). მოსწავლეთა ნახევარმა აღნიშნა, რომ მათი მეგობრები ეწევიან მარიხუანას ან ჰაშიშს (კანაფი).
შედარებითი ანალიზი — საქართველო და ESPAD-ის საშუალო მაჩვენებლები
ზოგიერთი მაჩვენებლები ქართველ მოსწავლეებში უფრო მაღალია, ვიდრე ESPAD-ს საშუალო მაჩვენებლები; მაგალითად, ალკოჰოლის მძიმე ეპიზოდური მოხმარება უკანასკნელი 30 დღის განმავლობაში; სიცოცხლის განმავლობაში — არალეგალური ნარკოტიკების, ინჰალანტების, ახალი ფსიქოაქტიური საშუალებების, ტრანკვილიზატორებისა და სედატიური საშუალებების მიღება, ექიმის დანიშნულების გარეშე. მაჩვენებლები დაბალია შემდეგი ინდიკატორების მიხედვით — თამბაქოს მოხმარება უკანასკნელი 30 დღის განმავლობაში; ალკოჰოლის მოხმარება უკანასკნელი 30 დღის განმავლობაში; მარიხუანის ან ჰაშიშის (კანაფი) მიღება სიცოცხლის განმავლობაში.
ზოგადად, კვლევის შედეგებს თუ გადავხედავთ, შეიძლება ითქვას, რომ ქართველ მოსწავლეთა მაჩვენებლები დიდად არ განსხვავდება ESPAD-ს საშუალო მაჩვენებლებისგან.
თამბაქოს მოხმარება — სიცოცხლის და უკანასკნელი 30 დღის განმავლობაში მოხმარების მაჩვენებლები ქართველ ბიჭებში უფრო მაღალია, ვიდრე ESPAD 2015-ის საშუალო მაჩვენებლები; გოგონებში იგივე მაჩვენებლები შედარებით დაბალია. გენდერული განსხვავება საკმაოდ მნიშვნელოვანია (26% ბიჭებში და 9% გოგონებში).
ალკოჰოლის მოხმარება — სიცოცხლის და უკანასკნელი 30 დღის განმავლობაში მოხმარების მაჩვენებლები ქართველ ბიჭებში და სიცოცხლის განმავლობაში მოხმარების მაჩვენებელი ქართველ გოგონებში უფრო მაღალია, ვიდრე ESPAD 2015-ის საშუალო მაჩვენებლები; უკანასკნელი 30 დღის განმავლობაში მოხმარების მაჩვენებლები ქართველ გოგონებში უფრო დაბალია, ვიდრე ESPAD 2015-ის საშუალო მაჩვენებლები. თვალსაჩინოა გენდერული განსხვავება ქართველ მოსწავლეებში უკანასკნელი 30 დღის განმავლობაში ალკოჰოლის მიღებასთან დაკავშირებით (20%).
აკრძალული ნარკოტიკების მოხმარება — აკრძალული ნარკოტიკების სიცოცხლის და უკანასკნელი 30 დღის განმავლობაში მოხმარების მაჩვენებლები ქართველ მოსწავლეებში უფრო დაბალია, ვიდრე ESPAD 2015-ის საშუალო მაჩვენებლები. საქართველოში გენდერული განსხვავება საკმაოდ მნიშვნელოვანია (24% ბიჭებში და 6% გოგონებში). ყველა ESPAD ქვეყანაში ყველაზე გავრცელებული ნარკოტიკი მარიხუანაა (ჰაშიში, კანაფი). საქართველოში განსაკუთრებით მაღალი გენდერული სხვაობა დაფიქსირდა (19% ბიჭებში და 3% გოგონებში). აკრძალული ნარკოტიკების სიცოცხლის განმავლობაში მოხმარება ESPAD 2015-ის საშუალო მაჩვენებლების იდენტურია, გარდა ექსტაზისა; ექსტაზის მოხმარების გავრცელება 2-ჯერ აღემატება საშუალო მაჩვენებელს. გენდერული სხვაობა საქართველოში კვლავ ყველაზე მაღალია (7% ბიჭებში და 1% გოგონებში).
ნარკოტიკის მიღების ნაადრევი დაწყების მაჩვენებლები და სხვადასხვა ნარკოტიკული საშუალების აღქმული ხელმისაწვდომობა საქართველოში შედარებით დაბალია.
საქართველოს ერთ-ერთი ყველაზე დაბალი მაჩვენებელი აქვს, ასევე, აკრძალულ ნარკოტიკებთან დაკავშირებით.
ინჰალანტებისა და ახალი ფსიქოაქტიური ნივთიერებების (NPS) მოხმარება — ინჰალანტებისა და ახალი ფსიქოაქტიური ნივთიერებების (NPS) სიცოცხლის განმავლობაში მოხმარება ქართველ მოსწავლეებში უფრო მაღალია, ვიდრე ESPAD 2015-ის საშუალო მაჩვენებლები. სახეზეა მნიშვნელოვანი გენდერული განსხვავება (10% ბიჭებში და 3% გოგონებში).
ინტერნეტი, თამაში, აზარტული თამაში — ქართველ მოსწავლეებში ინტერნეტის გამოყენების სიხშირე, უკანასკნელი 7 დღის განმავლობაში, უფრო დაბალია, ვიდრე ESPAD 2015-ის საშუალო მაჩვენებლები. ონლაინ-თამაშები არცთუ პოპულარულია საქართველოში, მაგრამ აზარტული თამაშების გავრცელების მაჩვენებელი 2-ჯერ მეტია, ვიდრე ჶSჵად 2015-ის საშუალო მაჩვენებლები.
|