2016-12-15 შანსი დაფინანსების მოსაპოვებლად
მასწავლებელთა საგნობრივ გაერთიანებებსა თუ ასოციაციებს, რომლებიც დღეს არც თუ ბევრია საქართველოში, მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების ცენტრის მიერ გამოცხადებული კონკურსით, 7000 ლარამდე ოდენობის გრანტის მოპოვების შანსი მიეცათ. კონკრეტულად რას გულისხმობს საგრანტო კონკურსი და როგორია მისი ახლო და გრძელვადიანი მიზნები, ამის შესახებ მასწავლებელთა პროფესიული განვითრების ეროვნული ცენტრის დირექტორის მოადგილე მანანა რატიანი საუბრობს.
— ვიდრე საგრანტო კონკურსის პირობებზე ვისაუბრებთ, ორი სიტყვით გვითხარით საგნობრივი ასოციაციების როლისა და მნიშვნელობის შესახებ
— ჩვენი მიზანია შევქმნათ ისეთი ხელშემწყობი გარემო, რომ საქართველოში აქტიურად მუშაობდნენ საგნობრივი გაერთიანებები, ასოციაციები, ქსელები, რადგან ამას ძალიან დიდი მნიშვნელობა აქვს არა მხოლოდ საგანმანათლებლო სივრცისთვის, რომ სწავლა-სწავლების პროცესი უკეთესად წარიმართოს, არამედ იმისთვისაც, რომ მასწავლებლებს საშუალება მიეცეთ, საგნობრივ კოლეგებთან უფრო აქტიურად და მჭიდროდ ითანამშრომლონ, ერთმანეთს გაუზიარონ საუკეთესო გამოცდილება და ერთად იმუშაონ პრობლემების მოგვარებაზეც.
საგნობრივი ასოციაციები საქართველოში არც ისე მძლავრად გამოიყურებიან, არადა საერთაშორისო გამოცდილება გვიჩვენებს, რომ წარმატებული განათლების სისტემის მქონე ქვეყნებში საგანმანათლებლო საგნობრივი ასოციაციები გამართულად მუშაობს, მათი როლი დიდია მასწავლებლების პროფესიულ განვითარებაში და მასწავლებლების იდეების ლობირებაში. რა იგულისხმება ამაში? პირველ რიგში ის, რომ ისინი ჩართული არიან გადაწყვეტილებების მიღებაში, მათ აქვთ გარკვეული საგნობრივი გამოცდილება და შესაბამისად, არა მხოლოდ მათთვის არის სასარგებლო ჩართულობა, არამედ სისტემისთვისაც. მიუხედავად იმისა, რომ ყველა საგანში დღეს ასოციაცია არ გვაქვს, გარკვეული ინტერესი გაჩნდა სახელმწიფოს მხრიდან, რომ ეს მიმართულება გაძლიერდეს. სწორედ ამ გრანტით გამოვხატეთ ერთგვარი მზაობა და მხარდაჭერა მათი შემდგომი განვითარების მიმართ. ჩვენი ცენტრიც დაინტერესებულია, რომ ყველა საგანში შეიქმნას ასოციაცია, ამით მასწავლებლებიც დაინტერესდნენ. ამავდროულად, ვინც უკვე წარმოჩენილია ჩვენს საგანმანათლებლო სისტემაში, უფრო მეტად ჩაერთოს პროცესებში. ძალიან გვინდა, ერთგვარად გამოვაფხიზლოთ მიძინებული გაერთიანებები, რომ გადახედონ თავიანთ სტრსტეგიას და გააქტიურდნენ.
— რატომ არის საგნობრივი ასოციაციების გააქტიურება ასე მნიშვნელოვანი?
— იმიტომ, რომ ყველა მასწავლებელი არ არის აქტიურად ჩართული პროცესებში და მათი მოსაზრებები ნაკლებად ან საერთოდ არ მიდის გადაწყვეტილებების მიმღებებთან, მიუხედავად იმისა, რომ დოკუმენტები განხილვისთვის ოფიციალურად სკოლებში იგზავნება და ა.შ. შეიძლება, კონკრეტული მასწავლებლის ან ჯგუფის ძალიან კარგი მოსაზრება ვერ მივიდეს გადაწყვეტილების მიმღებამდე. როდესაც საგნობრივი ასოციაცია ფოკუსირებულია საგნობრივი მასწავლებლების ინტერესზე, შესაბამისად, მათი აზრები, რეკომენდაციები ერთად იყრის თავს და მეტი საშუალება ჩნდება, რომ ეს მოსაზრებები დაფიქსირდეს და განხილვის მიღმა არ დარჩეს. ამჟამად, საქართველოში, 14 საგნობრივი ასოციაცია, ქსელი და სხვადასხვა ტიპის გაერთიანებაა. თითოეული მათგანი მოვიძიეთ, დავუკავშირდით, შევხვდით და წინასწარ გავაცანით, კონკრეტული საგრანტო კონკურსით რას ველით ან ვგეგმავთ სამომავლოდ.
— რაც შეეხება საგრანტო კონკურსს, ეს პირველი პრეცედენტია, რა არის მისი მიზანი და რა ტიპის პროექტი უნდა განახორციელოს განმცხადებელმა?
— საგრანტო კონკურსები, რომელთა ჩატარების უფლება საქართველოს მთავრობისგან მოვიპოვეთ, ჩვენთვისაც მნიშვნელოვანი სიახლე და ამავდროულად გამოწვევაცაა. კონკურსის მიზანია პროფესიული განვითარების სფეროში მასწავლებელთა საგნობრივი ასოციაციების/გაერთიანებების ჩართვა და ამ პროცესში მათი აქტივობის ზრდა, რაც არა მხოლოდ ხელს შეუწყობს გარე აქტორების გაძლიერებას, არამედ შექმნის პირობებს ცენტრის სერვისების ეტაპობრივი დეცენტრალიზაციისთვის.
პირველ ეტაპზე, ეს კონკურსი განათლების კოალიციის, ჩვენი ცენტრისა და სამინისტროს ერთობლივი ინტერესებიდან გამომდინარე დავგეგმეთ. მოგეხსენებათ, რომ განათლების სისტემაში ახლა ეროვნული სასწავლო გეგმის რევიზიის პროცესი მიმდინარეობს და, შესაბამისად, მას უნდა მოჰყვეს მასწავლებლის პროფესიული სტანდარტის რევიზია. სწორედ ამიტომ ვართ დაინტერესებული, უშუალოდ მასწავლებლებმა მიიღონ მონაწილეობა პროფესიული სტანდარტის ახალი ვერსიის ფორმირებაში. მასწავლებლებმა უნდა დანერგონ ეროვნული სასწავლო გეგმა და მათ უპირველეს მიზანს უნდა წარმოადგენდეს რა იქნება ასახული მათივე პროფესიულ სტანდარტში. გვინდა, რომ მათ მოგვაწოდონ სწორედ ამ სტანდარტთან დაკავშირებული რეკომენდაცია — როგორ უნდა იყოს ეს ორი დოკუმენტი ერთმანეთთან სინქრონიზებული და, ამავე დროს, ძალიან პრაქტიკული. აქედან გამომდინარე, ვიდრე დავიწყებთ მასწავლებლის პროფესიული სტანდარტის განახლებას, ძალიან კარგი იქნება, თუკი ცენტრს ექნება ისეთი სამაგიდო კვლევები განხორციელებული, რაზეც ახლა გამოვაცხადეთ საგრანტო კონკურსი და, შესაბამისად, მათ შემდგომ უკვე სამუშაო პროცესში გამოვიყენებთ.
კონკურსში მონაწილეობა შეუძლიათ საგნის ან საგნობრივი ჯგუფების მასწავლებელთა გაერთიანებებს, რომლებსაც აქვთ არასამეწარმეო იურიდიული პირის სტატუსი. შესაბამისად, გრანტს მიიღებენ საგნობრივი ასოციაციები, რომელთა აქტიურ ნაწილს, რა თქმა უნდა, მასწავლებლები წარმოადგენენ და ასოციაცია მათ გრანტს ჩართულობის მიხედვით გადაუნაწილებს — გრანტს უშუალოდ ის ადამიანები მიიღებენ, რომლებიც განახორციელებენ სამუშაო შეხვედრებს და იმუშავებენ სამაგიდო კვლევაზე.
— გრანტის მიღების შემთხვევაში რა კონკრეტული ამოცანები უნდა გადაჭრას განმცხადებელმა?
— კონკურსის მიზნებიდან გამომდინარე, განმცხადებელმა უნდა დაგეგმოს და შესაბამისი საგნის ან საგნობრივი ჯგუფის მასწავლებლებთან ჩაატაროს სტანდარტების საჯარო განხილვები, ფოკუსჯგუფები და მოამზადოს შესაბამისი ანგარიში. ასევე, უნდა განახორციელოს სამაგიდო კვლევა, რომელიც მოიცავს ეროვნული სასწავლო გეგმის ახალი საგნობრივი სტანდარტისა და მასწავლებელთა პროფესიული სტანდარტის შედარებით ანალიზს, რის საფუძველზეც წარმომდგენმა მხარემ უნდა შეიმუშაოს რეკომენდაციები მასწავლებლის პროფესიული სტანდარტის გასაუმჯობესებლად. კვლევის მეთოდოლოგია, ძირითადი მიგნებები და რეკომენდაციები უნდა აისახოს საბოლოო ანგარიშში. კონკურსის შერჩევის პირველი ეტაპი ამ კვირის დასაწყისში დასრულდა, ხოლო საგნობრივი ასოციაციების მიერ შესრულებული ანგარიშების წარმოდგენის ბოლო ვადა დეკემბრის ბოლომდეა, წარმოდგენილ ანგარიშს სპეციალურად შედგენილი კომისია განიხილავს.
— საგრანტო კონკურსის ფარგლებში განხორციელებული საქმიანობა, არის თუ არა რაიმე კავშირში მასწავლებლის პროფესიაში შესვლის, კარიერული წინსვლისა და პროფესიული განვითარების სქემასთან და ხომ არ შეფასდება პროექტებში მონაწილეობა კრედიტ-ქულებით?
— ეს არის დოკუმენტების რევიზიის პროცესისთვის მნიშვნელოვანი გრანტი, თუმცა სამომავლოდ ჩვენი ხედვები გრანტებთან დაკავშირებით ასეთია: როდესაც ტრენინგსერვისების დეცენტრალიზაცია მოხდება, ამ შემთხვევაში, აქტიური საგნობრივი ასოციაციები, შეძლებენ პროცესში ჩართვასა და პროფესიული განვითარების ხელშემწყობი აქტივობების განხორციელებას. ეს კი, რასაკვირველია, სქემაში აუცილებლად აისახება.
ესაუბრა ლალი ჯელაძე
|