2017-02-09 პრესკონფერენცია აქტუალურ საკითხებზე
7 თებერვალს, განათლებისა და მეცნიერების მინისტრმა, ალექსანდრე ჯეჯელავამ პრესკონფერენცია გამართა და განათლების სისტემაში მიმდინარე სიახლეებზე ისაუბრა. „იმისთვის, რომ საზოგადოება განათლებისა და მეცნიერების სფეროში მიმდინარე რეფორმებს გაეცნოს, მედიის როლი განუსაზღვრელია. ამიტომ, დღეს ჟურნალისტებს გავაცანი რა მიმართულებით ვმუშაობთ ამ ეტაპზე. მომავალშიც სიახლეების შესახებ ინფორმაციას მედია ჩემი მხრიდან მუდმივ რეჟიმში მიიღებს. განათლების რეფორმა ყველა მიმართულებით მიდის, მინდა ვისაუბრო თემებზე, რომლებიც განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია ბოლო პერიოდში და მზად ვარ, ვუპასუხო თქვენს შეკითხვებს.“ — განაცხადა მინისტრმა და იმ ცვლილებებთან დაკავშირებულ შეკითხვებსაც უპასუხა, რომლებიც შეეხო მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების სქემას, სახელმძღვანელოების გრიფირებას თუ სხვა, საზოგადოებაში აქტიურად განხილვად, მიმართულებებს. გთავაზობთ იმ საკითხებზე საუბრის ამონარიდებს, რომლებიც რედაქციამ განსაკუთრებით საინტერესოდ და აქტუალურად მიიჩნია.
მასწავლებლის სქემა
დამტკიცდა ახალი სქემა, გამოქვეყნდა და მისი ნახვის საშუალება ყველა თქვენგანს აქვს. რა არის ახალი — თუ იყო ერთი ტრაექტორია და ეს ტრაექტორია იყო საგნის გამოცდა, უნარების ტრენინგი, შიდა დაკვირვება, გაჩნდა სამი ალტერნატიული ტრაექტორია, ანუ დაემატა ორი. მეორე ტრაექტორია — პედაგოგიური უნარების გამოცდას ვაბარებთ, საგნის გამოცდის ნაცვლად, გავდივართ ტრენინგს საგანში და ისევ შიდა დაკვირვებას. მარტივად განვიხილოთ სამი პედაგოგის მაგალითზე. ვაჟა მასწავლებელმა, რომელიც ისტორიის მასწავლებელია, ისტორიის გამოცდა ჩააბარა და ათი ქულა მიიღო, შემდეგ გაიარა ტრენინგი პედაგოგიურ უნარებში — ბავშვებთან ურთიერთობა, კლასის ორგანიზება და ა.შ. მან 5 ქულა მიიღო და გაუხდა 15. შემდეგ, ორჯერ, თავისივე სკოლაში, შიდა დაკვირვება გაიარა, გაკვეთილზე დაისწრო კოლეგები, დამსწრეები, მათ შეაფასეს და მიიღო 2-2 ქულა. სულ, ჯამში, 19 დააგროვა და გახდა უფროსი მასწავლებელი. ციური მასწავლებელი გავიდა პედაგოგიური უნარების გამოცდაზე და იქ აიღო ათი ქულა, ტრენინგი თანამედროვე ქიმიის პროგრამაში გაირა და 5 ქულა მიიღო, შემდეგ ორჯერ დაისწრო კოლეგები გაკვეთილზე, ისე როგორც ვაჟა მასწავლებელმა, გაუხდა 19 ქულა და ისიც გადავიდა შემდეგ საფეხურზე. სხვანაირად მოიქცა დავით მასწავლებელი — ეს მესამე გზაა. საგნის გამოცდაზე გავიდა, 5 ქულა მიიღო, შემდეგ — პედაგოგიური უნარების გამოცდაზე, იქაც 5 ქულა მიიღო და 10 ქულა დააგროვა, მესამე ხუთი ქულა მან სხვადასხვა დამატებითი აქტივობებით მოაგროვა. სხვადასხვა აქტივობები სქემაშია ჩამოთვლილი: კონფერენციებსა და ტრენინგებში მონაწილეობა, ნაშრომებზე მუშაობა, მშობლებთან კონტაქტი ინდივიდუალურ რეჟიმში, ბავშვებთან მუშაობა დამატებითი კლასგარეშე აქტივოვებებით და ა.შ. მესამე ხუთი ქულა ამ აქტივობებით დააგროვა და მასაც 15 ქულა გაუხდა. შემდეგ მანაც ისევ ორჯერ დაისწრო კოლეგები გაკვეთილზე და 19 ქულა გაუხდა, ასე გადალახა საფეხური. 19 ქულა სავალდებულო მოთხოვნაა და მის გარეშე უფროსი მასწავლებლის საფეხურზე გადასვლა შეუძლებელია. უბრალოდ, აქამდე ამ 19 ქულის შეგროვების მეთოდი იყო ერთი, ახლა არის სამი. სავალდებულო ქულების დაგროვების გზა საკმაოდ რთულია. უბრალოდ, გაჩნდა ალტერნატიული გზები, რომლებიც საკმაოდ შრომატევადია.
ვფიქრობთ, 2017 წელს (ყოველ შემთხვევაში, ბიუჯეტში ასე გვაქვს) უფროსი მასწავლებელი გახდება, დაახლოებით, 4000-4500 პედაგოგი და ეს, პედაგოგების მთლიანი რაოდენობის 7-8 პროცენტია, 16 ათასზე ცოტა მეტი უკვე უფროსი მასწავლებელია. გამოვა, რომ, დაახლოებით, 20 ათასზე ავალთ და ჩვენი პედაგოგების ერთი მესამედი უფროსი მასწავლებელი იქნება. შემდგომ წლებშიც, დაახლოებით, ისეთივე ტემპს ველოდებით. თუ მომავალ წელს 20 ათასი გადავა უფროსი მასწავლებლის საფეხურზე (ასე არც ერთ ქვეყანაში არ მომხდარა და არც ჩვენთან მოხდება), ე.ი. ძალიან გაგვიმარტივებია სქემა, მოკლედ, ეს ბარიერი ბარიერია შინაარსობრივად და, შესაბამისად, სირთულეც ახლავს.
კიდევ ერთი თავისებურება ჰქონდა ამ სქემას. რამდენჯერმე ვახსენეთ ტრენინგის გავლა, იყო ბევრი მასწავლებელი, რომელსაც გამოცდა ჩაბარებული ჰქონდა და ითხოვდა ტრენინგის გავლას, მაგრამ ამ ტრენინგებს ატარებდა მხოლოდ მასწავლებლის სახლი და მას კონკრეტული მოცულობა ჰქონდა, რომლის იქით ვერ ატრენინგებდა. ამანაც სამართლიანი უკმაყოფილება გამოიწვია. შარშან, 2016-ში, მაგალითად, უფროსი მასწავლებლის სტატუსი მინიჭებული აქვს 800 მასწავლებელს (ცოტა მეტს), ანუ ამ ოდენობის მასწავლებელი დაწინაურდა, რაც, პრინციპში, დაბალი მაჩვენებლია. ძირითადი ბარიერი გამოცდა კი არ იყო, არამედ ტრენინგი, თუმცა ვიღაცისთვის, რა თქმა უნდა, ბარიერი იყო გამოცდა, მაგრამ ბევრი ადამიანი გვყავს, ვისაც გამოცდა ჩაბარებული აქვს და ელოდება ტრენინგებს.
რას ვცვლით ამ მიმართულებით — მასწავლებლის სახლის გარდა, ტრენინგებს სხვა ორგანიზაციებიც ჩაატარებენ. ჩვენ გვინდა, როგორც უმაღლესი სასწავლებლების აკრედიტაცია ხორციელდება, ფაქტობრივად, ამავე სტილში იყოს ტრენინგების აკრედიტაციაც. ვფიქრობთ, რომ უმაღლესი სასწავლებლები აქტიურად ჩაერთვებიან ამ ტრენინგებში — ბათუმის, გორის, ქუთაისის, ახალციხის, თელავის უნივერსიტეტები, ყველა მათგანი ძალიან სერიოზულ დაინტერესებას გამოთქვამს და, ცხადია, ტრენინგების ჩატარების უნარიც აქვთ. ეს მათთვის დამატებითი შემოსავალი იქნება, რაც ასევე კარგია. საგნობრივი ასოციაციებიც, სადაც გაერთიანებული არიან მაღალკვალიფიციური სპეციალისტები, შეძლებენ ტრენინგების ჩატარებას. მომავალში ვგეგმავთ, რომ წამყვანი სკოლების ერთ-ერთი დატვირთვა სწორედ ეს იქნება — შეეძლებათ ტრენინგში ჩართვა, ანუ სკოლის მაღალი კომპეტენციის მასწავლებლები შეიძლება, იმ რეგიონში, ტრენერები იყვნენ. ასეთია ჩვენი ჩანაფიქრი. იმედი გვაქვს, რომ წელს 4000-4500 მასწავლებელს გავატარებთ ტრენინგს, ეს მნიშვნელოვანი გაუმჯობესება იქნება მასწავლებლების ანაზღაურების, მოგეხსენებათ, წელსაც დაემატათ იანვრიდან უფროსი მასწავლებლის დანამატი და, შესაბამისად, ეს დაწინაურება, მატერიალურად, ძალიან მნიშვნელოვან წინსვლას ნიშნავს. ტრენინგის ფულს ვიხდით ჩვენ, ანუ როგორც ფინანსდებოდა მასწავლებლის სახლი, ისევ ისე დაფინანსდება.
შემდეგი გაზრდილი ბარიერი, ანაზღაურებისთვის, საათების რაოდენობაა. მოგეხსენებათ, რომ ეს დანამატები და სრული განაკვეთის ანაზღაურებები პროპორციულად იცვლება, დატვირთვასთან ერთად. როცა ვამბობთ, რომ მასწავლებელს 800 ლარი აქვს, ვგულისხმობთ, რომ მას აქვს სრული დატვირთვა — კვირაში 18 საათი. მასწავლებლებს, რომლებსაც უფროსი მასწავლებლის სტატუსი აქვთ, სრული საათობრივი დატვირთვის შემთხვევაში, მიეცემათ დანამატი და გაეზრდებათ ანაზღაურება.
შაჰინის სკოლა
ჩვენ, პირველ რიგში, ვალდებული ვართ, მოსწავლის ინტერესიდან გამოვიდეთ და ამიტომ, არა მარტო შაჰინის სკოლას, არამედ ყველა სკოლას, ვისაც ავტორიზაცია ეკარგება, გადანაწილებას ვთავაზობთ. ხშირ შემთხვევაში, თუ მთელი კლასები გადადის ერთად, შეიძლება რომ პედაგოგი გადაყვეს. წესით, სკოლები ერთნაირი პროგრამებით სწავლობენ და პრობლემა არ უნდა ჰქონდეთ. ბოლო წლებში, სხვადასხვა მიზეზით, ათობით სკოლისთვის გვაქვს გაუქმებული ავტორიზაცია და არც ერთი ბავშვის სწავლის შედეგი არ დაზარალებულა.
გასაგებია მშობლების გულისტკივილი. რაც შეეხება ჩემთან შეხვედრის სურვილს, სავარაუდოდ, არსებობს ასეთი მოსაზრება, რომ მინისტრი ანიჭებს ან ართმევს ავტორიზაციას. ადრე მართლაც იყო ასეთი შემთხვევები, ახლა ასე არ ხდება. შესაბამისად, შეხვედრის საჭიროება თუ იქნა, აუცილებლად შევხვდები, თუმცა ეს შეხვედრა შედეგს ნამდვილად არ შეცვლის, მე არც ჩამომირთმევია არც ერთი სკოლისთვის ავტორიზაცია და არც მიმინიჭებია, მომავალშიც ასე გაგრძელდება.
რაც შეეხება სასამართლოს, ეს აბსოლუტურად ვალიდურია და თუ სასამართლო ჩათვლის, რომ საბჭომ, ან ექსპერტებმა, ან ცენტრმა რაიმე უკანონოდ გააკეთეს, გადაწყვეტილება შეიცვლება. სტატისტიკა ამოვკრიბე — ბოლო პერიოდში, ასეთი გაუქმების ყველა შემთხვევაში, განათლების ხარისხის განვითარების ცენტრი ცდილობს, რომ შანსები მისცეს — სხვადასხვა დროს მითითებები აქვს მიცემული, მაგრამ, როგორც ჩანს, ეს ის შემთხვევაა, როცა ამ ხალხს ან არ უღირდათ, ან არ ეგონათ, რომ მართლა ბოლომდე მივიყვანდით პროცესს კანონთან შესაბამისობაში. რა მიზეზით ფიქრობდნენ, რომ უკან დავიხევდით, არ ვიცი, მაგრამ სხვა შემთხვევებშიც (სექტემბერშიც იყო ასეთი შემთხვევა, ოქტომბერშიც, ნოემბერშიც და აი, ახლა, იანვარში — შაჰინის სკოლა და კიდევ ერთი სკოლაა, მასთან ერთად) ყველა ამბობს, აი, ცოტა რომ ეცლიათ... უკვე ნაცადია, ყველა გაფრთხილებულია, ინფორმაცია მიწოდებულია, დეტალური განმარტებებია გაკეთებული და არც ერთი ბავშვი, მისი სასწავლო შედეგებით, არ დაზარალებულა.
მინდა, ხაზი გავუსვა ერთ რამეს — არაავტორიზებულ სკოლას შეუძლია იარსებოს. წესი ასეთია, მე შემიძლია გავაკეთო სკოლა და ავტორიზებული არ იყოს, არ მივიღებ ვაუჩერს და მისი ატესტატი არ იქნება აღიარებული. სკოლის ავტორიზაციის ჩამორთმევა, ავტომატურად, მის დახურვას არ გულისხმობს. მაგალითად, აიბი სკოლები, რომლებიც ძალიან მაგრები არიან, სხვა პროგრამებით სწავლობენ, სხვა საგნებია, სხვა საათობრივი დატვირთვა, სხვა სახელმძღვანელოები და ამიტომ, მათ ავტორიზაცია არ აქვთ. მიუხედავად ამისა, წლებია, წარმატებულ სკოლებად ითვლებიან, მაგალითად, ევროპული სკოლა აიბი სკოლაა, მის ქართულ სექტორს აქვს ქართული ავტორიზაცია, ინგლისურ სექტორს — არ აქვს, მიუხედავად ამისა, არსებობს. შესაბამისად, რაც შეეხება ბათუმის თურქულ სკოლას, ჩვენ ვიცით მათი განზრახვის შესახებ, რომ სურთ გაიარონ ავტორიზაცია და გახდნენ სრულფასოვანი, ქართულსექტორიანი სკოლა. თუ ავტორიზაციას ვერ გაივლიან, შეუძლიათ, დარჩნენ იმ ფარგლებში, რა ფარგლებშიც არიან — თურქულ სკოლად. თუ სხვა რომელიმე კანონს არ დაარღვევენ, არავინ არაფერს დაუშლის. ავტორიზაციის მიცემა-არმიცემა, შეიძლება ითქვას, რომ ჟურნალისტის აკრედიტაციასავითაა, ჟურნალისტად რჩები, უბრალოდ იმ კონკრეტულ ღონისძიებაში არ მონაწილეობ. დაახლოებით ასეა. ამიტომ, ამის თქმა, რომ სკოლა დაიხურა და განადგურდა, არ შეიძლება. მეორე მხრივ, გასაგებია მშობლის სურვილი, რომ მისი შვილი თუ სწავლობს და ამდენ ძალისხმევას ხარჯავს, კარგია, სწავლობდეს ისეთ სკოლაში, რომელიც სახელმწიფოს მიერაა აღიარებული და ავტორიზებული. ბევრ სკოლას, ამ მიზეზით, შეუმცირდა მოსწავლეების რაოდენობა, ზოგს საერთოდ გაუნულდა. ჩვენ ვაცხადებთ, თუ ბავშვებს სურვილი ექნებათ, გადავიდნენ სხვა სკოლაში, არც ერთ ბავშვს პრობლემა არ შეექმნება.
აბსოლუტურად ყველა სკოლა დაიხურება, ქართველმოსწავლეებიანი, თურქმოსწავლეებიანი, უკრაინელ და ყველა სხვა ეროვნების მოსწავლეებიანი, რომელიც კანონთან არ იქნება შესაბამისობაში. პოლიტიკური მიზეზი, რომელზეც აპელირებენ, უსაფუძვლოა, ასეთი მიზეზი არ არსებობს. თუ დემირელის სკოლას დაუმთავრდება ავტორიზაცია, ის აუცილებლად ხელახლა შემოწმდება და თუ არ იქნება კანონთან შესაბამისობაში, აუცილებლად გაუუქმდება ავტორიზაცია ისევე, როგორც ყველა სხვა სკოლას საქართველოში. რაიმე მიზეზი, რომ კონკრეტულად დემირელზე ვიფიქროთ, პრობლემა შეექმნება თუ არა, ამ წუთას არ გვაქვს, იმიტომ რომ, დემირელის სკოლა ერთ-ერთი გამორჩეულია თავისი აკადემიური შედეგებით და ძალიან ბევრი დადებითი რამ აქვს გაკეთებული პროგრამების ნაწილში და სხვა ნაწილშიც. თუმცა, ხაზი მინდა გავუსვა ერთ რამეს, დემირელის სკოლა იქნება, კომაროვის, ქართულ-ამერიკული აკადემია თუ სხვა, თუნდაც ყველაზე საუკეთესო სკოლა, არავის აძლევს უფლებას, რომ კანონის მოთხოვნებს უპასუხისმგებლოდ მოეკიდოს.
უმაღლესი სასწავლებლების ნაწილშიც, სკოლებისა და პროფესიული კოლეჯების ნაწილშიც ძალიან სერიოზულად და საბრძოლოდ ვართ განწყობილი, არანაირ დათმობაზე არ წავალთ. მინდა დაგარწმუნოთ, რომ ეს სტანდარტები არ არის ძალიან მაღალი. საიდან მოვიდა მოსწავლე, როდის ჩაირიცხა, მართლა ნასწავლი აქვს თუ არა ის პროგრამა, რომელშიც ატესტატს აძლევ — ეს აუცილებელი პირობებია. მე აქ მაქვს შაჰინის სკოლის დასკვნიდან (რომელიც თქვენც შეგიძლიათ გამოითხოვოთ) რამდენიმე ამონარიდი — ქართულის არცოდნის გამო მოსწავლეები ვერ ითვისებდნენ პროგრამას და ხანგრძლივი გაცდენები ჰქონდათ, ამიტომ (ეს კანონშიც წერია) ან ექსტერნი უნდა ჩაებარებინათ, ან კლასში უნდა დარჩენილიყვნენ. არც ერთი არ აქვს გაკეთებული და არც მეორე, მოსწავლე ისეა გადასული კლასიდან კლასში, ეს ჩვეულებრივი დარღვევაა და პოლიტიკასთან თუ ეკონომიკასთან, რა კავშირი აქვს არ ვიცი. არ ასწავლიდნენ და ამბობდნენ, ვასწავლითო, შესაბამისად, თუ ვინმეს ასეთი ჭკვიანური რამე მომავალში მოაფიქრდება, აუცილებლად დაისჯება.
სტატისტიკა ასეთია: 2017-ში ორ სკოლას — შაჰინს და ჯივიენს, 2016-ში — ორ სკოლას გაუუქმდა ავტორიზაცია და შვიდ სკოლას უარი ეთქვა ავტორიზაციაზე. გამოდის, რომ 2016 წლის დასაწყისიდან დღემდე, სულ, 11-მა სკოლამ ვერ მიიღო ავტორიზაცია.
სახელმძღვანელოების გრიფირება
დიდი იმედი მაქვს, რომ გრიფირება ერთ კვირაში გამოცხადდება. გამომცემლები მოამზადებენ სახელმძღვანელოებს, რომლებიც 2017-2018 სასწავლო წელს ხელმისაწვდომი იქნება გასაცნობად, დაბეჭდილი სახელმძღვანელოები კი სკოლებში 2018-2019 სასწავლო წელს შევა.
გრიფირების ახლად დამტკიცებულ წესში სიახლეა — გამომცემელი იღებს ვალდებულებას, რომ თავის სახელმძღვანელოში, ერთი წლის განმავლობაში, შეიტანოს შინაარსობრივი ცვლილება, რასაც შესთავაზებენ არასამთავრობო ორგანიზაციები, პედაგოგები, სამინისტროს წარმომადგენლები თუ სხვ. შესაბამისად, გამოდის, რომ ჩვენ თუ სექტემბერში შევთავაზებთ, ბეჭდური ან ელექტრონული სახით, სახელმძღვანელოს ნიმუშს (ტირაჟი არ დაიბეჭდება და სკოლაში არ დარიგდება), ორი თვეს მოვიგებთ იმიტომ, რომ ორი თვით ადრე უნდა დაბეჭდილიყო და დარიგებულიყო. ამიტომ, ჯერ ერთი, მეტი დრო აქვს გამომცემლობას, რომ სახელმძღვანელოზე იმუშაოს და მეორე, ეს სახელმძღვანელო საბოლოო ვერსია კი არ არის, ასე ვთქვათ, მომზადებული ვერსიაა, რომლისთვისაც კიდევ ერთი წელი აქვს, რომ ამ ფიდბექის საფუძველზე განაახლოს. ამას გრიფირების პირობაში ვდებთ, სახელმძღვანელოს გრიფი უკვე მინიჭებული აქვს, უკვე ჩათვლილია, რომ შეესაბამება სტანდარტს, ოღონდ ვალდებულება აქვს მიყოლებული, რომ ამ ერთ წელიწადში კიდევ დაიხვეწოს.
როდის უნდა წარმოადგინონ გამომცემლებმა სახელმძღვანელოები, ამასთან დაკავშირებით შემდეგ კვირაშიც გვექნება კონსულტაციები. 15 აპრილზე იყო ლაპარაკი, თუმცა 15 აპრილამდე უკვე ვერაფერი მოესწრება. ახლა უნდა შევთანხმდეთ ახალ ვადებზე.
პრაქტიკულად, 20-ზე მეტი გამომცემლობა, ვინც ჩვენს შეხვედრებს ესწრება, აპირებს მონაწილეობას (ზოგი ბევრ სახელმძღვანელოს მოამზადებს, ზოგი — ნაკლებს). ვაპირებთ სამი საუკეთესო სახელმძღვანელო ავარჩიოთ თითო კატეგორიაში, სადაც არჩევანი იქნება. მინისტრს აქვს დისკრეციის უფლება, რომელსაც იმ შემთხვევაში გამოვიყენებ, თუ ვნახეთ, რომ დავრჩით უსახელმძღვანელოდ. ასეთი რისკი არსებობს, დამდგარა ასეთი რისკი სხვა ქვეყნებში. თუ რომელიმე კატეგორიაში არავინ შემოიტანა, უფრო სწორად, შემოიტანა, მაგრამ ყველა დაიწუნეს, ერთი ალტერნატივაა, რომ თქვა, არ გვექნება სახელმძღვანელო რომელიმე საგანში, რაც შეუძლებელია და მეორე ალტერნატივაა, გამოიყენო დისკრეციის უფლება. მთლიანობაში პროცესი უნდა გაიხსნას. ყველაზე მნიშვნელოვანი, რაც იცვლება, ის არის, რომ გვინდა გრიფირება ყოველწლიურად გამოვაცხადოთ და არა ექვსი წლის ინტერვალით (ვიღაც მომავალ წელს შემოვა კარგი სახელმძღვანელოთი, მერე — კიდევ სხვა და ა.შ.). მართალია, ამით ხარჯი ცოტა გაგვეზრდება, იმიტომ რომ, მარაგებით ბეჭდვა ნაკლებად მოხდება, მაგრამ, სამაგიეროდ, ხარისხი გაგვეზრდება რადიკალურად. მარაგებით ბეჭდვა ისედაც პრობლემაა, მეცნიერებებში ისეთ ტემპში იცვლება ყველაფერი, რომ შარშანწინდელი სახელმძღვანელო მაინც მოძველებულია.
გრიფირება სახელმძღვანელოს ექვსი წელი ექნება, მაგრამ ექვს წელიწადში ერთხელ კი არა, შეიძლება ყოველწლიურად მოხდეს. ვთქვათ, გამომცემელმა ნახა, რომ მისმა სახელმძღვანელომ გრიფირება ვერ გაიარა, სხვა გამომცემლობების სამმა სახელმძღვანელომ გაიარა, ჩაუჯდება და, შემდეგ წელს, ამ სამზე მაგარს შემოიტანს, მიიღებს გრიფს და შევა სკოლაში.
მოამზადა ლალი ჯელაძემ
|