2017-06-01 კონტრასტული ბავშვობა
ლალი ჯელაძე
საპირველივნისო
მართალია, საპირველივნისო წერილია, მაგრამ სულაც არ ვაპირებ, ბავშვთა დაცვის საერთაშორის დღისადმი მიძღვნილ საჩვენებელ ღონისძიებებზე დავწერო რამე და ამით თავმოწონებული ღონისძიებების ორგანიზატორები საზოგადოებას გავაცნო, როგორც ქველმოქმედები ან ბავშვების ბედ-იღბლით დაინტერესებული კეთილშობილი ადამიანები, რომლებსაც ღამე არ სძინავთ მათი დარდით, ან ბავშვთა დაცვის საკითხებში მიღწეულ პროგრესსა და დეკლარირებულ პრინციპებზე ვისაუბრო. პრინციპში, არც ამის საწინააღმდეგო მაქვს რამე, მაგრამ უმთავრესი ბავშვების ის ყოველდღიურობაა, რომელიც ასე კონტრასტულად განსხვავდება იმ საზეიმო დღისაგან, რომელსაც ბავშვებს წელიწადში ერთხელ უძღვნიან და მსოფლიოს ყურადღებას იქცევენ, რომ ბავშვები და მათი უფლებები უპირველესია.
ძნელად წარმოსადგენ ყოფაში ბავშვების გაზრდა, მათი განვითარება და, უმეტესად ხელმოკლეობის გამო, არასრულფასოვანი კვებით შერყეული ჯანმრთელობა — ეს საქართველოში მცხოვრები ბავშვების ყოველდღიურობაა, რასაკვირველია არა ასი პროცენტის, მაგრამ უმეტესობის. ქვეყანაში ყოველი მეხუთე ბავშვი სიღარიბის ზღვარს მიღმა ცხოვრობს, ხოლო ყოველი მეექვსე ჯერ კიდევ საარსებო მინიმუმზე ნაკლებს მოიხმარს — ეს სტატისტიკა ქვეყნისთვის საკმაოდ დამაფიქრებელია, რადგან ისედაც რაოდენობრივად შემცირებული გენოფონდი ახლა ჯანმრთელობაშერყეული გენოფონდით იცვლება. ძნელია ღარიბი ქვეყნის ბავშვობა და კიდევ უფრო ძნელი, იყო ჩვენს ქვეყანაში „განსხვავებული“, ანუ შშმ ბავშვი, რომელსაც სიღარიბესთან ერთად სტიგმასთან და უამრავ სირთულესთან უწევს გამკლავება, მუდმივი ბარიერების გადალახვა, რომელიც, უმეტეს შემთხვევაში, ისევ და ისევ მშობლების თავდაუზოგავი მცდელობის შედეგია. ზოგს მეტად უმართლებს, ზოგს ნაკლებად, უპირატესობა იმ ბავშვებს აქვთ, რომლებსაც უფრო „მებრძოლი მშობლები“ ჰყავთ, შვილის უფლებებს ხმალამოღებული იცავენ და სახელმწიფოსგან ითხოვენ იმას, რაც, წესით, ბრძოლის გარეშეც ერგებათ. ასეთი შემთხვევებიც გამართლებაზეა, ყოველთვის საწადელს ვერ აღწევენ, მაგრამ ბოლო დროს გახმაურებული მშობლების პროტესტი „აუტიზმის“ სპექტრის დარღვევის მქონე ბავშვთა რეაბილიტაციის ქვეპროგრამაში ცვლილების შეტანის თაობაზე (რომლის თანახმადაც, მერია, 7 წლის ზემოთ ბავშვებს, 20 სეანსის ნაცვლად, 15 სეანსის დაფინანსებას სთავაზობდა) შედეგი გამოიღო. აღნიშნული ცვლილება, მერიიის ჯანდაცვისა და სოციალური მომსახურების საქალაქო სამსახურის განმარტებით, მერიამ სერვისის მიმწოდებლებთან კონსულტაციის შედეგად მიიღო და აუტიზმის რეაბილიტაციის სფეროში მომუშავე სპეციალისტებთან შეათანხმა. მაგრამ ცვლილებას არ დაეთანხმა ორგანიზაცია „ოჯახები დისკრიმინაციის წინააღმდეგ — ფად“, რომელიც სწორედ იმ მშობლების ორგანიზაციაა, რომლებიც საკუთარი და სხვისი შვილების უფლებების დაცვას ცდილობენ. მათი წარმომადგენლები აცხადებდნენ, რომ ცვლილების შესახებ მშობლებმა წინასწარ არაფერი იცოდნენ. „ფად ფართომასშტაბიან აქციებსა და კამპანიებს გეგმავს, რათა მოხდეს პროგრამის განვითარება და არა უკუსვლა. ასევე, მოუწოდებს საქართველოს მთავრობას, დაინტერესდეს აღნიშნული საკითხით და არ შესწიროს სერვის პროვაიდერების ინტერესებსა და ქალაქის ლიმიტირებულ ბიუჯეტს ბავშვის უზენაესი ინტერესები და უფლებები.“ — ეს ამონარიდი ორგანიზაციის მიმართვის ტექსტიდანაა. ისედაც არასაკმარისი აბა თერაპიის სეანსების შემცირება ყოვლად მიზანშეუწონელი იქნებოდა, რადგან საერთაშორისო სტანდარტით თერაპიული პროცესი, კვირაში, 25-დან 40 საათს მოიცავს, ქართული რეალობით გათვალისწინებული კვირაში 5 საათის ეჭვის ქვეშ დაყენება, ბუნებრივია, ვერანაირ შედეგს ვერ მისცემდათ აუტიზმის სპექტრის მქონე ბავშვებს, რადგან სპეციალისტები „ოპტიმალურ გამოსავალზე“ გასვლას სწორედ კვირაში 20 საათის თერაპიით პროგნოზირებენ. ძვირადღირებული სეანსების მხოლოდ მშობლების სახსრებით დაფინანსება უკანასკნელი იმედის გაცრუების ტოლფასი იქნებოდა. მშობლებისა და ამ საკითხებზე მომუშავე ექსპერტების პროტესტმა შედეგი გამოიღო და დადგენილებაში ცვლილება არ შევიდა, 7 წლის და ზევით ასაკის აუტიზმის მქონე ბავშვებისთვის სეანსების რაოდენობა არ შემცირდება. თბილისის მერიის „აუტიზმის სპექტრის დარღვევის მქონე ბავშვთა რეაბილიტაციის“ ქვეპროგრამის განხორციელების წესში შესული ცვლილების მიხედვით, პროვაიდერი კლინიკები ბავშვებს სერვისს 21 ლარის ნაცვლად, 20 ლარად გაუწევენ, რაც ნიშნავს, რომ, 600 ბავშვის ნაცვლად, 700 ბავშვი მიიღებს მომსახურებას. ასევე ცვლილება შევიდა რეგისტრაციის ჩანაწერში, რეგისტრაციის ვადად 2015 წლის 1 ივლისი გაუქმდება და ბავშვები, ვინც თბილისში დარეგისტრირდებიან, 1 წლის შემდეგ მომსახურების მომლოდინეთა რიგში ჩაჯდებიან.
ნაწილი პირველი — წიგნის ფესტივალი და ქართველი ბავშვები
ახლახან თბილისში წიგნის ფესტივალი დასრულდა. ჩემთვის ერთ-ერთი საყვარელი ღონისძიებაა. იქ მისულს, ასაკის მიუხედავად, აუცილებლად თვალი გაგექცევა საბავშვო წიგნებისკენ — ბავშვობაში ასეთი ფორმის, ზომის, ფერად-ფერადი, ილუსტრირებული, ხმოვანი, 3დ წიგნები თვალით არც მინახავს და ვერც წარმომედგინა მათი არსებობა. ჰოდა, ამას შურით ვუყურებ ხოლმე, გულის სიღრმეში სულ მინდა, რომ მეც მქონოდა ასეთი წიგნები. სამწუხაროდ, დღესაც არიან ბავშვები, რომლებსაც თვალი გაურბით წიგნებისკენ, მაგრამ, ჩემგან განსხვავებით, მათთვის ისინი ფინანსების გამო არ არის ხელმისაწვდომი. იუნისეფის მიერ ჩატარებული „მოსახლეობის კეთილდღეობის კვლევის“ თანახმად, საქართველოში, 3-5 წლამდე ბავშვების მხოლოდ 58 პროცენტს აქვს სამი ან მეტი საბავშვო წიგნი. ამ შემთხვევაშიც, ქალაქში მცხოვრებ ბავშვებს უფრო მეტად, ვიდრე სოფლად მცხოვრებს.
დავინტერესდი, ფესტივალზე მისული ბავშვებისთვის რამდენად ხელმისაწვდომია წიგნები ან მშობლებს, საშუალოდ, რამდენი წიგნის ყიდვა შეუძლიათ წელიწადში შვილისთვის. პავილიონში, სადაც წიგნების ბაზრობა იმართება, უამრავი ბავშვი ირეოდა, ზოგი წიგნის საყიდლად იყო მისული, ზოგიც გასართობ ღონისძიებებზე დასასწრებად, ზოგიც უბრალოდ დედას გამოჰყვა. რამდენად ხელმისაწვდომია საბავშვო წიგნი? ამ კითხვაზე პასუხის გაცემა მხოლოდ რამდენიმე მშობელმა ისურვა, უმეტესობამ კი უპასუხოდ დატოვა. პრინციპში კითხვა უადგილო იყო, რადგან ფესტივალზე ბავშვების მიყვანა თავისთავად გულისხმობს მათთვის სასურველი წიგნების შეძენას. მაგრამ, არც ასეა საქმე, რადგან მშობლების ნაწილი მაინც ჩიოდა, რომ წიგნები ძვირი ღირს და ბევრმა ვერ შეძლო შვილისთვის ის წიგნი ეყიდა, რაც მას სურდა. რესპონდენტები ვინაობას არ გვიმხელენ, მაგრამ გვთხოვენ, რომ ამის შესახებ მაინც დავწეროთ, რომ წარმოუდგენლად ძვირი ღირს საბავშვო წიგნი და ასეთი დაბალი ხელფასით როგორ შეიძინონ, მით უმეტეს, ზოგი საერთოდ უმუშევარია, თუმცა, ამბობენ, რომ ხანდახან მაინც ახერხებენ.
უფრო საინტერესო აღმოჩნდა იმ ბავშვების სურვილები, რომლებიც წიგნის ფესტივალზე არასოდეს ყოფილან და ვერც მათთვის სასურველ წიგნებს ყიდულობენ. არადა, თანატოლების მსგავსად, მათაც ბევრი საყვარელი ზღაპრის გმირი ჰყავთ, რომლებსაც უბრალოდ მოყოლით იცნობენ, მულტფილმებით ან ნაჩუქარი წიგნებით, რომლებსაც ძალიან, ძალიან უფრთხილდებიან. რამდენიმე ბავშვმა მითხრა, რომ დედამ მათ ორი წლის ან ერთი წლის წინ უყიდა წიგნი. ადრე „თოვლის ბაბუასაც“ მოჰქონდა ხოლმე, ახლა იმასაც აღარ მოაქვს. ჩემი რესპონდენტები ლიხეთის საჯარო სკოლის პირველკლასელები არიან. სოფელი მაღალმთიან რეგიონს, რაჭას ეკუთვნის. კლასში სულ 5 ბავშვი სწავლობს და ძალიან მეგობრობენ. ბავშვებმა მითხრეს, წიგნებს ხშირად ერთმანეთისგან ვთხოულობთ, ან სკოლის ბიბლიოთეკიდან მიგვაქვსო. მართა, მარიამი, გიგი, გიორგი და ანი — კლასში სულ 5 მოსწავლეა. ხუთივეს ძალიან უნდა ატრაქციონებზე გართობა, ზოოპარკში წასვლა და წიგნის მაღაზიის ნახვა.
მართა: „ბოლოს წიგნი, 5 წლის რომ გავხდი, მაშინ მიყიდეს. ადრე ჩვენს სოფელში ქალაქიდან მოჰქონდათ წიგნები გასაყიდად და უფრო ვყიდულობდით. წიგნის მაღაზიაში ერთხელ ვიყავი ამბროლაურში, პატარა მაღაზიაა. ძალიან მინდა, ნახატებიანი ზღაპრები მქონდეს. ჩემი ოცნებაა ატრაქციონებზე გართობა, დედას სულ ვთხოვ, დამპირდა, თბილისში წაგიყვანო. ველოდები.“
მარიამი: „დედამ ერთხელ მიყიდა საბავშვო ლექსების წიგნი ნახატებით, მე თვითონ წიგნის მაღაზიაში არასოდეს ვყოფილვარ. ვკითხულობ იაკობ გოგებაშვილის მოთხრობებს და მომწონს. ძალიან მინდა, პრინცესებზე რომ არის, ის ზღაპრების წიგნი და „კარუსელებზე“ გართობა.“
გიგი: „არ მახსოვს, ბოლოს როდის ვიყიდეთ წიგნი, წიგნის მაღაზია აქ არ არის და ამიტომ არც არასდროს ვყოფილვარ. მინდა, რომ ვიყიდო წიგნი ადამიანი ობობაზე. ვოცნებობ, ერთ დღეს ჩემს მეგობრებთან ერთად ზოოპარკში წასვლაზე.“
გიორგი: „საბავშვო ბაღი რომ დავამთავრე, მაშინ მაჩუქეს საბავშვო წიგნი და ძალიან მიყვარს და ვუფრთხილდები. ჩვენთან არ არის წიგნის მაღაზია და სხვაგან დედამ არ წამიყვანა. არადა, მართლა ძალიან მინდა, რომ ვიყიდო ნახატებიანი ზღაპრების წიგნი, კიდევ ბეტმენის წიგნი მინდა, რომ მქონდეს. მეც ვოცნებობ „კარუსელებზე“ გართობას.“
ანი: „ჩემი ოცნებაა „ფიფქია და შვიდი ჯუჯას“ ზღაპარი რომ მქონდეს. ერთი წიგნი საბავშვო ბაღში მაჩუქეს, იმის შემდეგ წიგნი არ მიყიდია. ძალიან მიყვარს ლექსები და მინდა ლექსების წიგნი.“
მართა, მარიამი, გიგი, გიორგი და ანი სკოლაში კარგად სწავლობენ, პროფესია ჯერ არ აქვთ არჩეული, მაგრამ ხუთივემ იცის, რომ კარგად უნდა ისწავლოს. მიუხედავად იმისა, რომ წიგნებს ხშირად ვერ ყიდულობენ, სკოლის ბიბლიოთეკის წიგნებს კითხულობენ და და სჯერათ, რომ ერთ დღეს მათი ოცნება ახდება — ერთხელ წავლენ დიდ წიგნის მაღაზიაში, სადაც ბევრი ლამაზი და ფერადი წიგნი იქნება და თვითონ გადაწყვეტენ, რა იყიდონ.
ისევ კონტრასტული ბავშვობა ქალაქსა და სოფლად მცხოვრებ ბავშვებს შორის.
ნაწილი მეორე — „ფარული შიმშილი“, ანუ როგორ იკვებებიან ბავშვები საქართველოში
ხუთი ჩვეულებრივი, დაბალშემოსავლიანი ოჯახი გამოვკითხე, დღის სტანდარტული მენიუ იმაზე გაცილებით ნაკლებია, ვიდრე ბავშვი უნდა იღებდეს. ძირითადი საკვები: პური, მაკარონი, მცენარეული ზეთი, ლობიო, შედარებით იაფად ღირებული ბოსტნეული, ხორცი იშვიათად (ძირითადად, დღესასწაულებზე). იუნისეფის მიერ ჩატარებული კეთილდღეობის კვლევის თანახმად, საქართველოში ყოველი მეხუთე ბავშვი სიღარიბის ზღვარს მიღმა ცხოვრობს, ხოლო ყოველი მეექვსე ჯერ კიდევ საარსებო მინიმუმზე ნაკლებს მოიხმარს. უკიდურესი სიღარიბის (1.25 აშშ დოლარი დღეში, რაც სამ ლარზე ნაკლებია) დონე, 2013 წელთან შედარებით, შემცირდა, — 3.9-დან 2.1 პროცენტამდე, ზოგადად მოსახლეობაში, ხოლო 6-დან 2.5 პროცენტამდე — ბავშვებში. ზოგადი სიღარიბის დონე (ზღვარი დღეში 2.5 აშშ დოლარია — დაახლოებით, 5 ლარზე ნაკლები) მოსახლეობაში 2013 წლის 24.6 პროცენტიდან 18.5 პროცენტამდე შემცირდა, ხოლო ბავშვებში — 28.4-დან 21.7 პროცენტამდე.
არასაკმარისი კვება მხოლოდ საკვების ნაკლებობას არ გულისხმობს და ის შეიძლება შემდეგმა ფაქტორებმაც განსაზღვროს: არასაკმარისი ცილები, ენერგია და მიკროელემენტები, ხშირი ინფექციები ან დაავადება, არასათანადო მოვლა და კვების რეჟიმი, ჯანდაცვის არასათანადო მომსახურება, უხარისხო წყალი და სანიტარიული პირობები. არასრულფასოვანი კვების შედეგების შესახებ არასახარბიელო სტატისტიკა გამოაქვეყნა იუნისეფმა. მის მიერ 2015 წელს ჩატარებული კვლევის შედეგად, საქართველოში, ხუთ წლამდე ასაკის ბავშვებში, მცირეწონიანობის (დაბალი წონა ასაკთან შედარებით) გავრცელებამ 1,2% შეადგინა; გამოფიტვა (დაბალი წონა სიმაღლესთან შედარებით) წარმოადგენს მნიშვნელოვან პრობლემას (1,6%); ჭარბწონიანობა — ზედმეტი წონა ბავშვის სიმაღლესთან შედარებით და სიმსუქნე მცირეწლოვანი ბავშვების 20%-ში და რეპროდუქციული ასაკის არაფეხმძიმე ქალების 42%-ში დაფიქსირდა. ბევრად უფრო სერიოზულ პრობლემას წარმოადგენს ზრდაში ჩამორჩენა, როდესაც ბავშვის სიმაღლე ასაკთან შეუფერებლად მცირეა — 11%-ს შეადგენს. აზერბაიჯანული ეროვნების ბავშვებს ზრდაში ჩამორჩენის ბევრად უფრო მაღალი რისკი აქვთ (21%).
ამავე კვლევით გამოვლინდა, რომ საქართველოში ანემია ჯანმრთელობის გავრცელებულ პრობლემას წარმოადგენს ხუთ წლამდე ასაკის ბავშვებში (23%), 15-49 წლის არაფეხმძიმე ქალებში (24%) და ფეხმძიმე ქალებში (27%). მიუხედავად იმისა, რომ საქართველოში ანემიის გავრცელების მაჩვენებელი, მცირეწლოვან ბავშვებსა და ქალებში, ზოგადად, უფრო დაბალია, ვიდრე მის მეზობელ ქვეყნებში, მნიშვნელოვნად მაღალია ევროპისა და ჩრდილოეთ ამერიკის განვითარებულ ქვეყნებთან შედარებით. ანემია ყველაზე გავრცელებულია აზერბაიჯანული ეროვნების ბავშვებში (36%) და ქალებში (არაფეხმძიმე — 31%, ფეხმძიმე — 39%).
როგორც ვხედავთ, კვლევითაც დასტურდება, რომ კვების დეფიციტი, ანუ „ფარული შიმშილი“ ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი პრობლემაა საქართველოში და სამწუხაროდ, არასაკმარისი კვება ხშირად სხვადასხვა დაავადების გამომწვევი მიზეზიც ხდება, განსაკუთრებით, ბავშვებში. დასახელებულ დაავადებებს შორისაა ანემია, ჭარბწონიანობა, მცირეწონიანობა, ზრდაში ჩამორჩენა, მიკროელემენტების ნაკლებობა და გამოფიტვა.
***
საპირველივნისო წერილი საზეიმო არ გამოვიდა, რადგან პრობლემებით გარემოცული ბავშვების ყოველდღიურობა ასეთია და ერთი დღით ვერაფერს შევცვლით. სამწუხაროა, რომ საქართველოში ყოველი მეხუთე ბავშვი სიღარიბის ზღვარს მიღმა ცხოვრობს, ყოველი მეექვსე კი საარსებო მინიმუმზე ნაკლებს მოიხმარს. ჯერ კიდევ 3-დან 5 წლამდე ბავშვების მხოლოდ 62.3 პროცენტი იღებს სკოლამდელ განათლებას და ბავშვების 18 პროცენტი ბაღში იმიტომ ვერ დადის, რომ მათ რაიონში, უბრალოდ, საბავშვო ბაღი არ არის ან არსებულ საბავშვო ბაღს საკმარისი ადგილი არ აქვს. ჯერ კიდევ ისეთ საზოგადოებაში ვცხოვრობთ, სადაც მითებისა და რეალობის გარკვევას სერიოზული ძალისხმევა სჭირდება, სადაც საზოგადოების 40 პროცენტი ჯერ კიდევ იზიარებს სტიგმას, რომ შეზღუდული შესაძლებლობები გადამდებია და შშმ პირებს საზოგადოების სრულფასოვან წევრებად არ აღიქვამს; ჯერ კიდევ გვიწევს იმის მტკიცება, რომ „ამ სამყაროში შეზღუდული მხოლოდ გარემოა და არა შესაძლებლობები“; ვცხოვრობთ სახელმწიფოში, სადაც ყოველ კუთხე-კუნჭულში ხელგამოწვდილ პატარებს ვხედავთ, თუ როგორ ითხოვენ ლუკმა-პურისთვის შემწეობას. არ ვცდილობთ მათი უსუსურობის მიღმა ღრმად შევიხედოთ და ის რეალობა დავინახოთ, რამაც არასრულწლოვნები ქუჩაში გამოიყვანა. ხელისგულზე ხურდას დავუდებთ და კმაყოფილები, რომ დავეხმარეთ, ამაყად ჩავივლით „მომავალ გაჩერებამდე“. სულ ცოტა ხნის წინ პირველად ითქვა ხმამაღლა, რომ ეს ბავშვთა ექსპლუატაციაა და დროა ვიფიქროთ, როგორ დავასრულოთ ქუჩებში ბავშვების ექსპლუატაცია, დროა, მათ „მეტი შესაძლებლობების ფანჯარა“ გავუხსნათ და უკეთესი არჩევანის საშუალება მივცეთ, რადგან ქუჩაში შრომა მათი არჩევანი სულაც არ არის. მინდა „ყველა ფერი დავინახოთ“ , შშმ ბავშვი ნუ შეგეცოდებათ, უბრალოდ, მიეცით მას მეტი შესაძლებლობა, ვიცხოვროთ რეალობაში, მითების გარეშე! მხოლოდ ასეთი პირველი ივნისი მინდა, ჰქონდეთ ბავშვებს!!! დღე, რომელიც ყველასთვის ერთნაირად საზეიმო იქნება და მათ სიხარულს და ოცნებებს გამყოფ ხაზად სოციალური ყოფა არ დაედება, მკვეთრი კონტრასტები არ იქნება სოფელსა და ქალაქად მცხოვრებ პატარებს შორის, მათი უფლებები ხომ, დაბადების ადგილის მიუხედავად, თანაბარია. მინდა, მართას და მის მეგობრებს ასეთი პირველი ივნისი მივულოცო!
|