2017-12-14 უბედურება ის არის, რომ ერთ საქმეზე ìკონცენტრაცია მხოლოდ რამდენიმე დღე შეგვიძლია
თბილისის 51-ე საჯარო სკოლის მოსწავლეების მიმართ ჩადენილი სასტიკი დანაშაულიდან ორი კვირა გავიდა. მომხდარ ფაქტთან დაკავშირებით საზოგადოების რეაგირება ნელ-ნელა მინელდა.
ამ ეტაპზე, ხორავას ქუჩაზე მომხდარ ტრაგიკულ შემთხვევაზე და სამომავლოდ, დანაშაულის პრევენციის მიზნით, შინაგან საქმეთა სამინისტროსა და განათლებისა და მეცნიერების სამინისტროებს შორის თანამშრომლობის გაღრმავების აუცილებლობაზე საუბრობენ; მანდატურის სამსახურმა „უსაფრთხო სკოლის სახელმძღვანელო“ გამოსცა, რომელშიც მოცემულია სკოლაში დარღვევათა და სხვადასხვა გადაუდებელ, კრიზისულ სიტუაციებში მოქმედების ინსტრუქცია.
სახელმძღვანელოს მიზანია შესაბამისი დროული და ეფექტური რეაგირება უსაფრთხო სასკოლო გარემოს უზრუნველყოფისთვის.
ჩვენი გაზეთი ეხმაურება ამ მწვავე პრობლემას და ვთხოვთ ყველა დაინტერესებულ პირს, თავისი მოსაზრება შემოგვთავაზოს სკოლებში ძალადობის პრევენციის თაობაზე. ამჯერად გვესაუბრება ფილოლოგიის მეცნიერებათა დოქტორი გია მურღულია.
ძალიან სამწუხაროა, რომ ჩვენი საზოგადოების ერთი ნაწილი პირდაპირ იშვერს ხელს სკოლისკენ, სკოლის დირექტორებისკენ, მასწავლებლებისკენ. არა მგონია, რომ ეს სამართლიანი მიდგომა იყოს. მე არ ვიცნობ არც ერთ სკოლას, სადაც ვინმე ცდილობდეს მკვლელების გაზრდას, მე არ ვიცნობ ისეთ სკოლას, სადაც მასწავლებლები ამოცანად ისახავენ, რომ ბავშვებს ცუდი ქცევა ასწავლონ. რა თქმა უნდა, ტრაგედიაა და უმძიმესი ამბავია, რაც მოხდა, მაგრამ ამის გამო ყველამ რომ ჭკუის სწავლება დაუწყოს სკოლას და ყველამ მკვლელების გამზრდელები უწოდოს მასწავლებელს ან დირექტორს, ეს მხოლოდ დაბალი კულტურის მაჩვენებელია. მე ვიცნობ პირადად ორივე სკოლის დირექტორს. ისინი კარგ ადამიანებად და პროფესიონალებად მიმაჩნია. ვფიქრობ, მსგავსი ამბისგან დაზღვეული არავინ არის და ამიტომ, ამ შემთხვევაში, უფრო მეტად ობიექტური ხედვა უნდა გვიძღოდეს წინ, როდესაც საჯარო განცხადებებს ვაკეთებთ ან საჯაროდ ვაფასებთ ვინმეს.
პრობლემა კომპლექსურია და მასში ძალიან ბევრი ფიგურანტია ჩართული — სახელმწიფო, საზოგადოება, ოჯახი და, რა თქმა უნდა, სკოლა. სკოლას თავისი წილი პასუხისმგებლობა აქვს. ამიტომ სკოლით დავიწყოთ. არ ვფიქრობ იმას, რომ მთავარი აქცენტები უნდა გადავიდეს ფსიქოლოგის სამსახურზე ან მანდატურზე, კონტროლის მექანიზმები, რა თქმა უნდა, საჭიროა, მაგრამ ეს მექანიზმები არ არის გადამწყვეტი წინაპირობა ამ პრობლემის აცილების. მაშინ რა არის გადამწყვეტი წინაპირობა? ეს არის აღზრდის სისტემა, რომელიც უნდა მუშაობდეს სკოლაშიც და, რა თქმა უნდა, ოჯახშიც. ვერავინ დამარწმუნებს, რომ ადამიანის ჩამოყალიბებაში ლომის წილი არ უდევს ოჯახს. სკოლა, თავისთავად ცხადია, უნდა იაზრებდეს აღზრდის სისტემას, რომელშიც უნდა იყოს გათვალისწინებული ღირებულებების ჩამოყალიბება პირველივე კლასიდან. ღირებულებების გარდა, ადამიანში უნდა იყოს ჩამოყალიბებული მთელი რიგი უნარებისა, რაც აუცილებელია, რომ ის ადეკვატურად იქცეოდეს — მაგალითად, ნებისყოფა, როდესაც რაღაც მოგინდება, ეს აუცილებლად არ უნდა გააკეთო; მაგალითად, სიმშვიდე ან კონფლიქტის მოგვარების უნარი. სამწუხაროა, რომ თანამედროვე სკოლებში ამაზე აქცენტები არ კეთდება და აქ მხოლოდ 51-ე საჯარო სკოლას ან მხოლოდ პირველ ექსპერიმენტულს არ ვგულისხმობ. ეს თანაბრად ეხება ყველას. ერთი, აღზრდის სისტემის არარსებობა და მეორე, ამ სისტემის რეალურად, კარგად, გონივრულად განმახორციელებელ ადამიანთა ნაკლებობა ჩვენს სკოლებში ქმნის ცუდ პირობას საიმისოდ, რომ პრობლემა პრობლემად რჩებოდეს.
ძალიან მნიშვნელოვანია ყურადღება და პასუხისმგებლობა იმ ადამიანებისა, რომლებიც ბავშვებთან მუშაობენ. არავითარ შემთხვევაში არ უნდა იფიქროს არც მანდატურის სამსახურმა, არც სკოლის ადმინისტრაციამ, არც მასწავლებელმა, ვინც შესაძლოა შეესწრო ან შეესწრება ასეთ პრობლემას, რომ კონფლიქტის იმწუთიერი დასრულება მის მოგვარებას ნიშნავს. აუცილებელია აბსოლუტურად დარწმუნება იმაში, რომ პრობლემა მოგვარდა. თუკი ასეთი კონფლიქტი წარმოიქმნება, აუცილებლად უნდა ჩაერთოს ყველა, ვისაც ხელეწიფება მისი მოგვარება და ვისაც შეუძლია, ფუნქციურად ჩაერთოს ამ საქმეში. პირველ რიგში, რასაკვირველია, ვგულისხმობ ადმინისტრაციას, დამრიგებელს, სხვა მასწავლებელს, მანდატურებს. მათ ყველაფერი უნდა გააკეთონ იმისთვის, რომ კონფლიქტი ამოწურონ. აუცილებელია მშობლის ჩართულობა, მან უნდა იცოდეს, რომ მისი შვილი კონფლიქტშია ჩართული და, თავის მხრივ, უნდა ცდილობდეს ამ კონფლიქტის მშვიდობიან დარეგულირებას და არა ისეთ ჩარევას, როგორც ხანდახან იციან.
რაც შეეხება ოჯახს, როგორ შეიძლება სკოლის დირექტორს ან მასწავლებელს უსაყვედურო, რატომ არ უვლიან ათეულობით ბავშვს, თუკი შენ ვერ უვლი შენს ერთ შვილს. მე არ მინდა ისრების გადატანა უსამართლოდ, მაგრამ ოჯახი მთავარი ადგილია, სადაც ბავშვი უნდა აღიზარდოს. მშობლის უპირველესი პასუხისმგებლობა სწორედ ეს არის. განცხადებები: „მე არ მცალია“, „ჩემი შვილი უნდა გამოვკვებო“ და ა.შ., ცხადია, გასაგებია, მაგრამ მისაღები არ არის. რაგინდარა მიზეზი არსებობდეს, უნდა მოძებნოს ადამიანმა დრო, რომ შვილთან იმუშაოს. ადამიანი თვითონ ქმნის, პირველ რიგში, თავის თავს, მაგრამ მშობლის და ოჯახის ფუნქცია, ისევე როგორც მასწავლებლის, ძალიან დიდია. ამიტომ ამ ფუნქციას ვინმე თავს თუ არიდებს და პასუხისმგებლობას არ იღებს თავის თავზე, ეს, რა თქმა უნდა, არ ვარგა.
შემდეგი მომენტი საზოგადოებაა. რა მენტალიტეტიც გვაქვს საზოგადოებაში, იმის შედეგებს ვიწვნევთ ხოლმე, მაგრამ დამოკიდებულებები, განწყობები, რაც ჩვენს საზოგადოებაში უკვე ათწლეულებია (თუ ორი საუკუნე და კიდევ მეტი არა) გაბატონებულია, გადადის ჩვენს შვილებზე. ისინი ფიქრობენ, რომ შეიძლება იყო უპასუხისმგებლო, მაგალითად, ცნობილია ჩვენი დროსთან დამოკიდებულება, არც ჩვენს დროს ვუფრთხილდებით და არც სხვისას. თუნდაც, სხვა ადამიანების წინაშე გარკვეული პასუხისმგებლობები რომ არსებობს, გვავიწყდება, „მე ვარ და ჩემი ნაბადი“ ქართული ნათქვამია და ძალიან მოგვიმძლავრდა ეს ამბავი, ბოლო დროსაც, თუმცა, მუდმივად უნდა გვახსოვდეს სხვა მაქსიმაც: შენი თავისუფლება მთავრდება იქ (და შენი სურვილებიც), სადაც იწყება სხვისი ცხვირი, ანუ სადაც იწყება სხვა პიროვნება და მისი უფლებები. „მერე რა მოხდა“ ძალიან ქართული დამოკიდებულებაა ყველაფრის მიმართ, სრული უპასუხისმგებლობა, სხვა ადამიანის ინტერესების აბსოლუტური იგნორირება და თუ ის ადამიანი შეეცდება, მცირედად მაინც დაიცვას თავისი უფლება, ინტერესი, გამოხატოს საკუთარი მოსაზრება, ამას გასაოცარი აგრესია მოჰყვება ხოლმე, თითქოს ის არღვევს რაღაც პრინციპებს და არა ჩვენ, რომლებიც იგნორირებას ვუწევთ მის ინტერესებს. სხვისი დაჩაგვრა, სხვისი ინტერესების არგათვალისწინება, იგნორირება, სხვისი ფეხქვეშ გათელვა არის როგორც ქრისტიანული, ისე ზოგადადამიანური მორალის, ასევე ევროპული ღირებულებების (რომლისკენ მისწრაფებას ასე ვდეკლარირებთ) დასამარება. ჩვენ არ გვიყვარს სხვისი უფლებების აღიარება, აქედან გამომდინარე (ამას სხვა მიზეზებიც აქვს), არ გვიყვარს წესრიგი. წესრიგი თითქოს ზღუდავს ჩვენს თავისუფლებას — ეს დამღუპველია. ყველაფერი ეს სკოლამაც უნდა გაითვალისწინოს და ოჯახმაც. ოჯახს ხელი უნდა შევუწყოთ, რომ მშობლებმა გააცნობიერონ თავიანთი ფუნქციები და ზუსტად იცოდნენ, რა გააკეთონ და რა შემთხვევაში როგორ მოიქცნენ, როგორ ჩამოუყალიბონ საკუთარ შვილებს ეს ღირებულებები. ეს ყველაფერი გათვალისწინებული უნდა იყოს აღზრდის სისტემაში, რომ როგორმე დავძლიოთ ჩვენი ხასიათის, მენტალობის ნაკლოვანებები. პირდაპირ უნდა ვთქვათ, ჩვენ, ყველას, გვაქვს ხასიათის ნაკლოვანებები და შვილებთან უნდა ვიმუშაოთ იმაზე, რომ მომდევნო თაობები მაინცდამაინც იმაში არ დავიმსგავსოთ, რაც არ მოგვწონს საკუთარ თავში.
რაც შეეხება სახელმწიფოს, ამ შემთხვევაში, მისი პასუხისმგებლობა უნდა იყოს ძალიან მაღალი. პირველ რიგში, შექმნას ბავშვების თვითრეალიზების პირობები: იყოს მეტი სპორტული წრე, მეტი სახელოვნებო წრე... ეს წრეები უფრო მეტად ხელმისაწვდომი უნდა იყოს. წინააღმდეგ შემთხვევაში, ბავშვები თვითრეალიზების, აი, ასეთ გამოხატულებას სთავაზობენ მერე საზოგადოებასაც და სახელმწიფოსაც.
ყველას უნდა, რომ წარმატებას მიაღწიოს, პოპულარული იყოს, განსაკუთრებით ამ ასაკში, ყველას უნდა, რომ მას აღიარებდნენ, უყვარდეთ, მაგრამ რით დაიმსახურებს ამას, ასეთი ქცევით? ასეთი აგრესიით? დიახ, ხანდახან ამითაც იმსახურებენ ხოლმე, რაც ნონსენსია, შეუძლებელია. სკოლამ უნდა აუხსნას კარგად, რომ თვითრეალიზების და თვითგამოხატვის მსგავსი ფორმა, სხვების დაჩაგვრის ფონზე გამოხატული ფორმა, უღირსობაა და შეუძლებელია, გამოდგეს ნამდვილი, რეალური წარმატებისთვის. სახელმწიფომ ეს აუცილებლად უნდა შეძლოს, უახლოეს წლებში მაინც, სანამ აღზრდის სისტემა ნორმალურად ამოქმედდება (თუ გვეღირსა და ამოქმედდა, მარტო კარგი გააზრება და ქაღალდზე კარგად დაწერა კი არ უნდა, ვიმეორებ, კარგი შემსრულებლები და აღმსრულებლებიც სჭირდება), მანამდე პატრული სკოლის პერიმეტრს ხანდახან მაინც უნდა სტუმრობდეს და მანდატურის სამსახურის უკეთ მომზადება და მათი ფუნქციების უკეთ განსაზღვრაც შეიძლება. თუკი შენ სკოლაში აირიდებ კონფლიქტს და სადინარს მისცემ, სკოლის გარეთ რაც მოხდება ის მოხდეს, ეს უარესი ამბავია. მესმის, რომ ყველა იმ შემთხვევაში, რაც მე ჩამოგითვალეთ, მაინც არ ვიქნებით დაზღვეული, რომ ასეთი რამ არ მოხდება, იმიტომ რომ, სამწუხაროდ, სამყარო ასეა მოწყობილი, ამას აბსოლუტურად ვერავინ გამორიცხავს, მაგრამ ჩვენ ყველაფერი უნდა გავაკეთოდ საიმისოდ, რომ მაქსიმალურად შევზღუდოთ ასეთი აგრესიის და მით უმეტეს მკვლელობის გამოვლენის შესაძლებლობაც კი.
ბავშვებს, მასწავლებლებს, დირექტორებს კარგად უნდა მოვუსმინოთ. ჩვენი უბედურება ის არის, რომ ერთ საქმეზე კონცენტრაცია მხოლოდ რამდენიმე დღე შეგვიძლია, მერე გვავიწყდება. სად არის ის გადაწყვეტილებები, რაც რამდენიმე დღის წინ თუ სამი წლის წინ, თუნდაც ათი წლის წინ მივიღეთ? ვინ აკონტროლებს მათ შესრულებას, რატომ არ მუშაობს სისტემა, რომელზედაც ჩვენ წლების წინაც ვსაუბრობდით, როცა მსგავს ტრაგედიებს შევეჩეხეთ. ვინ არის პასუხისმგებელი ამაზე? სამწუხაროდ, ორი კვირის შემდეგ, ეს თემა საერთოდ გაქრება და იქამდე ხმის ამომღები არავინ იქნება, სანამ მომდევნო მსგავსი ამბავი არ მოხდება. ჩვენს ტელევიზიებში სკოლის პრობლემატიკაზე გადაცემებს საერთოდ ვერ ნახავთ, იმიტომ რომ, თურმე, ეს საზოგადოებას არ აინტერესებს. საზოგადოება, რომელსაც არ აინტერსებს სკოლა, დაინტერესდება მკვლელობით. ასეთი უპასუხისმგებლობა ჩვენი საზოგადოებისა უნდა დამთავრდეს. საზოგადოებას, რომელიც ჯერ კიდევ ლაპარაკობს ომერტაზე, დუმილის პრინციპზე, რაც მაფიოზების პრინციპია, რაზე უნდა ელაპარაკო? ასეთი ადამიანი კი, სამწუხაროდ, ჩვენ ირგვლივ ბევრია.
ერთხელ ჩემს მოსწავლეებს ვკითხე: თქვენ გვერდით კაცი რომ მოკლან და დაინახოთ, ეს ვინ გააკეთა, იტყვით ამის თაობაზე-მეთქი? აბსოლუტურმა უმრავლესობამ მიპასუხა, არ ვიტყვიო.
შენი მეზობელი რომ მოკლან-მეთქი, მაინც არ ვიტყვითო. შენი ძმა რომ მოკლან-მეთქი? ამაზე დაფიქრდნენ, მაგრამ ბევრმა თქვა, მე თვითონ გადავუხდი სამაგიეროსო. ეს საზოგადოების მდგომარეობას მიანიშნებს, ჩვენი მენტალობის ვითარებას მიანიშნებს, ადამიანები არ ენდობიან არც საზოგადოებრივ და არც სახელმწიფო ინსტიტუციებს და ამბობენ, ჩვენ თვითონ მოვაგვარებთ ამ პრობლემასო. მოგვარებაში რას გულისხმობენ? სამაგიეროს გადახდას, რომელიც არც კანონის, არც ზნეობის, არც რელიგიის და არც არანაირ ფარგლებში არ ჯდება. მაშინ უნდა დავერიოთ ერთმანეთს, აღვადგინოთ სამაგიეროს უეჭველად გადახდის პრინციპი და ვთქვათ, რომ ჩვენ ვართ დემოკრატიული საზოგადოება, რომელიც ამკვიდრებს სისხლის აღების ტრადიციას.
იმედს ვიტოვებ, რომ ეს არ არის და არც იქნება ჩვენი საზოგადოების თავისუფალი არჩევანი. თუმცა მხოლოდ ლაპარაკი სასურველ შედეგს ვერ მოიტანს — თუ კარგი იდეა ვერ ხორციელდება, ის აღარაფრით განსხვავდება ცუდი იდეისგან.
მოამზადა მაკა ყიფიანმა
|