2018-03-08 სასკოლო სახელმძღვანელოების საჯარო განხილვა დაიწყო ახალი სასწავლო წლიდან, I-დან VI კლასის ჩათვლით, მოსწავლეები ახალი სახელმძღვანელოებით ისწავლიან. ამჟამად, საქართველოს განათლებისა და მეცნიერების სამინისტრო, დაწყებითი საფეხურის ახალი, თანამედროვე მოთხოვნების შესაბამისი სახელმძღვანელოების შერჩევის, ანუ გრიფირების პროცესს ახორციელებს. წელს პირველად, სახელმძღვანელოების მაკეტი ინტერნეტსივრცეში განთავსდდა და ნებისმიერ მსურველს, 20 დღის განმავლობაში, შესაძლებლობა აქვს, საკუთარი რეკომენდაციები, შენიშვნები გააცნოს როგორც სახელმძღვანელოების შესარჩევი კომისიის წევრებს, ასევე ავტორებს. განათლებისა და მეცნიერების მინისტრის მოადგილე თეიმურაზ მურღულია ამბობს, რომ პროფესიული ჯგუფები სახელმძღვანელოების შეფასებაზე ჯერ კიდევ 2017 წლის ნოემბრიდან მუშაობენ. საჯარო განხილვა შედარებით გვიან იმიტომ დაიწყო, რომ საჯარო სივრცეში ამ სახელმძღვანელოების განხილვისას გამოთქმულ მოსაზრებებსა და ემოციებს გავლენა არ მოეხდინა პროფესიონალების შეფასებაზე. პროფესიულ განხილვაში, დარგობრივი პედაგოგების გარდა, ჩართული არიან ფილოლოგები, ბავშვთა ფსიქოლოგები და, რა თქმა უნდა, ქართული ენის სპეციალისტები, ასევე მდგრადი განვითარების სპეციალისტები (ვინც გარემოსთან დაკავშირებულ საკითხებზე მუშაობს). „რაც ყველაზე საინტერესოა, განხილვის პროცესში ჩავრთეთ საქართველოში ძალიან ცნობილი კონსტიტუციონალისტები იმისთვის, რომ ეს სახელმძღვანელოები შესაბამისობაში იყოს იმ სულისკვეთებასთან და იმ ღირებულებებთან, რაც ჩვენს კონსტიტუციაშია. ნებისმიერი გამოვლენილი ხარვეზი, ან შეცდომა, ან რელევანტური რეკომენდაცია, რა თქმა უნდა, ჩვენი მხრიდან, გარკვეულ ქმედებაში გარდაიქმნება. საბოლოოდ, მას შემდეგ, რაც პროფესიონალების და საჯარო განმხილველების ყველა რეკომენდაცია შეიკრიბება, გაიფილტრება და აისახება გამომცემლებისა და ავტორების მიერ, სამინისტროში დიდი კომისია განიხილავს და საბოლოოდ შეაფასებს. ეს იქნება ოფიციალური გრიფის მინიჭება სახელმძღვანელოებისათვის.“ განათლების სამინისტრო საზოგადოებასაც აქტიური ჩართულობისაკენ მოუწოდებს. ექსპერტებისა და საზოგადოების მონაწილეობის მიზანს საუკეთესო სახელმძღვანელოების შერჩევა წარმოადგენს. სწორედ ამიტომ, ყველა დაინტერესებულ მხარეს — მშობლებს, მასწავლებლებს, დარგის სპეციალისტებს სამინისტრო მოუწოდებს მაქსიმალურად იაქტიურონ, რათა მომავალმა თაობებმა საუკეთესო სახელმძღვანელოებით ისწავლონ. საჯარო განხილვა არ გულისხმობს საკუთარი შვილებისთვის ან საკუთარი სკოლისთვის წიგნის შერჩევას, ეს არის წიგნების შეფასების პროცესში ჩართულობა. „ყველას ვთავაზობთ, აქტიურად მიიღონ მონაწილეობა განხილვაში, — აცხადებს თეიმურაზ მურღულია — ჩემი უმორჩილესი თხოვნა იქნება, თავი შევიკავოთ შეურაცხმყოფელი კომენტარისგან. თუმცა, ავტომატური ფილტრი დაბლოკავს ნებისმიერ სიძულვილის ენას ან არარელევანტურ შენიშვნებს. საჯარო სივრცეშიც ყველას მოვუწოდებ, თავი შეიკავონ ნეგატიური განცხადებებისგან. მთავარია სახელმძღვანელოების ხარისხი. ჩვენი გადაწყვეტილებაა, რომ სახელმწიფომ აირჩიოს ყველაზე საუკეთესო (ფასისა და ხარისხის შეფარდებით) სამი სახელმძღვანელო, რომელთაგანაც უკვე სკოლა, რა თქმა უნდა, პედაგოგების აზრის გათვალისწინებით, გააკეთებს არჩევანს. სკოლა ერთ სახელმძღვანელოს ირჩევს. გრძელვადიან პერსპექტივაში, დროთა განმავლობაში, როდესაც სახელმწიფოს ეკონომიკური მდგომარეობა გაუმჯობესდება, რა თქმა უნდა ეს მიმართულება კიდევ უფრო გაფართოვდება, სახელმწიფოს არ დასჭირდება ერთიანი სასკოლო წიგნების შესყიდვის პროგრამა, რომელიც დღეს აქვს და მრავალფეროვნება კიდევ უფრო გაიზრდება.“ იმისათვის, რომ ახალი სახელმძღვანელოები სრულად შეესაბამებოდეს თანამედროვე მოთხოვნებს და სტანდარტებს, იყოს შესაბამისობაში ასაკობრივ სპეციფიკასთან, ეროვნული სასწავლო გეგმა არსებითად გადამუშავდა. შესაბამისად, ძირეულად შეიცვალა შეფასების კრიტერიუმები და თავად შეფასების სისტემაც. გრიფირებაში ჩართული ყველა მონაწილე გადამზადდა. ტრენინგები ჩატარდა როგორც სახელმძღვანელოების ავტორებთან, ასევე შემფასებელთა ჯგუფებთან და პროექტის ადმინისტრაციულ პერსონალთან. გრიფირების პროცესისადმი მაღალი ინტერესისა და ავტორთა მაქსიმალური მხარდაჭერიდან გამომდინარე, 13 საგანში წარმოდგენილია 112 განაცხადი, რაც შესაბამის კლასებზე, მასწავლებლის, მოსწავლის წიგნებზე, რვეულებზე და ელექტრონულ რესურსებზე გადათვლით ნიშნავს, რომ ამ ეტაპზე განხილვაშია 795 მაკეტი. სიახლეა ისიც, რომ ყველა სახელმძღვანელოს უნდა ჰქონდეს ე.წ. დამხმარე ვებგვერდი, სადაც დამატებითი მასალა და ლიტერატურა განთავსდება. გრიფირების მიმდინარე პროცესი უნიკალურია იმითაც, რომ განაცხადების საჯარო განხილვა პირველად ტარდება. პროფესიულმა სარეცენზიო ჯგუფებმა სახელმძღვანელოების შეფასებაზე მუშაობა ჯერ კიდევ 2017 წლის ბოლოს დაიწყო, ხოლო 2018 წლის 5 მარტს საჯარო განხილვის პროცესს სამინისტრო იწყებს, რაც ელექტრონული პორტალის მეშვეობით ხორციელდება. პორტალზე შესვლა ნებისმიერ დაინტერესებულ პირს შეუძლია. ყველას აქვს საშუალება, დაათვალიეროს შეფასებისთვის წარმოდგენილი წიგნები და საკუთარი მოსაზრება მიაწოდოს როგორც შემფასებელთა ჯგუფს, ასევე ავტორებს. საჯარო განხილვა ხორციელდება ელექტრონული პორტალის მეშვეობით. ნებისმიერ დაინტერესებულ პირს შეუძლია შევიდეს პორტალზე grifireba.emis.ge, დაათვალიეროს შეფასებისთვის წარმოდგენილი წიგნები და დატოვოს კომენტარი. მოსაზრება შეიძლება წარმოდგენილი იქნას სამი ძირითადი მიმართულებით: • შინაარსობრივი შეცდომა — იმ შემთხვევაში, როცა ფიქსირდება შეცდომა ისტორიულ ან სამეცნიერო ფაქტებში, ამოცანის ამოხსნის შედეგში ან ლოგიკურ მსჯელობაში; • ტექნიკური ხარვეზი — ნებისმიერი ტექნიკური ხასიათის პრობლემისათვის, მაგალითად, შრიფტის შეუსაბამობა, ველების დარღვევა, ილუსტრაციის აცდენა ან ხარვეზი და ა.შ. • რეკომენდაცია/მოსაზრება — ნებისმიერი სახის წინადადება, რომელიც ორიენტირებულია სახელმძღვანელოს/სერიის ზოგად გაუმჯობესებაზე ან სიახლის შეტანაზე. მოსაზრებების მიწოდება ანონიმურია. კიდევ ერთი მნიშვნელოვანი ასპექტია ის, რომ საჯარო განხილვისთვის წარმოდგენილია უკლებლივ ყველა რესურსი, რომელმაც გრიფირების ტექნიკური ბარიერი გადალახა. მიუხედავად იმისა, რომ რიგ სახელმძღვანელოში არსებითი ხარვეზები უკვე იდენტიფიცირებულია, სამინისტროსთვის მნიშვნელოვანია, რომ საზოგადოებას ყველა განაცხადთან ჰქონდეს წვდომა და არც ერთი სახელმძღვანელო არ დარჩეს საჯარო განხილვის მიღმა. ხომ არ გახდება დისკუსიის საგანი რადიკალურად განსხვავებული მოსაზრებები, პოზიცია, რამაც, ბუნებრივია, შესაძლოა გავლენა მოახდინოს კომისიის მუშაობაზე. განათლების სამინისტროში აცხადებენ, რომ არ მოახდენს, რადგან საჯარო განხილვის დაწყების მომენტისთვის ძირითადი წარმოდგენა სახელმძღვანელოებზე უკვე შექმნილია, პროფესიული შეფასება დიდი ხანია მიმდინარეობს და მოსაზრებები უმეტეს წილად ჩამოყალიბებულია. „შევარჩიეთ ისეთი ადამიანები, რომლებშიც ღრმად ვართ დარწმუნებული, რომ ემოციები არ გადაწონის პროფესიულ ასპექტებს. ნებისმიერ თემაზე შეიძლება არსებობდეს რადიკალურად განსხვავებული პოზიციები, ყველა საჯარო პროცესს აქვს ეს „მედლის მეორე მხარე“. ნებისმიერი საჯარო პროცესის მიღმა შეიძლება დაიწყოს ამ პროცესის გაუკუღმართების მცდელობა. ჩვენ ამას ვხედავთ, მაგრამ არ გვეშინია იმიტომ, რომ განხილვის ძირითადი ნაწილი უკვე ჩატარებულია და შეფასების ჯგუფში კომპეტენტური და საკმაოდ პროფესიული შემადგენლობა გვყავს. ველით, რა თქმა უნდა, რომ იქნება ემოციები და ვთხოვთ ყველას, ეს ემოციები არ გადაიზარდოს უხამსობაში. დარწმუნებული ვართ, ყველაფერი კვლავაც ისევე მშვიდად ჩაივლის, როგორც პროფესიული განხილვის ნაწილმა ჩაიარა „მშვიდი დუღილის“ ფორმატში.“ — აცხადებს თეიმურაზ მურღულია. საკმარისია თუ არა 20-დღიანი განხილვა ამდენი სახელმძღვანელოს შესწავლისთვის და რეკომენდაციების დასაწერად? „მოლოდინი იმისა, რომ ნებისმიერი საშუალო სტატისტიკური მოქალაქე წარმოდგენილ 795 ერთეულს მაკეტისას არსებითად შეისწავლის, თავიდანვე არ გვქონდა, — ამბობს მინისტრის მოადგილე — ამას აკეთებს 180 პროფესიონალი 40 ჯგუფის ფარგლებში. თუ არ ჩავთვლით მასწავლებლის სახელმძღვანელოს ან რვეულს, სახელმძღვანელოების რაოდენობა იმდენია, რომ დაინტერესებულ მშობელს ნამდვილად შეუძლია გადაიკითხოს და ნახოს რამდენად რელევანტურია ისინი. რა თქმა უნდა, არ მიგვაჩნია შესაძლებლად, რომ ერთმა ადამიანმა იკისროს ეს ტიტანური მისია და აუცილებლად გადაიკითხოს ყველა სახელმძღვანელო. მნიშვნელოვანია, რომ პროფესიული შემფასებლების მიღმა, ზოგადად პედაგოგიური კორპუსიც მონაწილეობს. პროფესიული შემფასებლების ჯგუფი ჩვენ მიერაა შერჩეული, კონკურსის საფუძველზე, ახლა კი, საჯარო განხილვების პარალელურად, საჯარო სკოლების პედაგოგები, თავთავიანთ დისციპლინებში, იწყებენ წარმოდგენილი სახელმძღვანელოების განხილვას. ასე რომ, დარწმუნებული ვარ, ეს უზარმაზარი მასა, პროფესიული შემფასებლების მიღმაც, ძალიან საინტერესო წინადადებებსა და რეკომენდაციებს შემოგვთავაზებს.“ დაწყებითი საფეხურის სახელმძღვანელოების შემდეგ, ძალიან მალე, კონკურსი ვჳჳ-ჳხ კლასების სახელმძღვანელოებზეც გამოცხადდება, შესაბამისად, უკვე 2019-20 სასწავლო წლისთვის, განათლების სამინისტრო სკოლებში, VII-IX კლასებში, ახალი სახელმძღვანელოების შეტანას გეგმავს. უკვე შემდეგი ეტაპი ხ-ხჳ კლასების სახელმძღვანელოების მომზადება იქნება. მოამზადა ლალი თვალაბეიშვილმა
|