2018-04-18 ევროპულ საგანმანათლებლო სივრცეში ინტეგრაციისთვის ანა ფირცხალაიშვილი
2006 წლიდან ქვეყანაში ერთი ახალი ინსტიტუცია ფუნქციონირებს, რომლის მთავარი დანიშნულება განათლების ხარისხის უზრუნველსაყოფად სათანადო მექანიზმების ფორმირების ხელშეწყობა და განხორციელებაა. ეს განათლების ხარისხის განვითარების ეროვნული ცენტრია, რომელიც 12 წლის განმავლობაში, ეროვნული ინტერესებისა თუ საერთაშორისო მოთხოვნების გათვალისწინებით, მეტ-ნაკლები წარმატებით ახორციელებს მასზე დაკისრებულ მისიას. 2015 წლიდან, ცენტრის შიგნით მიმდინარე რეფორმამ, უზრუნველყო ჩვენი ქვეყნისთვის სტრატეგიულად ძალიან მნიშვნელოვანი ცვლილება, ვგულისხმობ უმაღლესი სასწავლო დაწესებულებების ავტორიზაციის და აკრედიტაციის სტანდარტებისა და პროცედურების ევროპულ სტანდარტებთან და სახელმძღვანელო პრინციპებთან შესაბამისობაში მოყვანას. თუმცა, ეს ჯერ კიდევ არ ნიშნავს სრულ ინტეგრაციას ამ სივრცეში, არადა თანამედროვე გლობალური სამყარო საუკეთესო შესაძლებლობას აძლევს ნებისმიერ ადამიანს, საკუთარი პროფესიონალიზმით დაიმკვიდროს თავი ამერიკასა თუ ევროპის ქვეყნებში.
როგორც ვთქვით, ეს არის შესაძლებლობა, რომლის გამოყენებას დღეს ასობით საქართველოს მოქალაქე ცდილობს სწავლის გაგრძელებისა თუ დასაქმებისთვის, მაგრამ მიზნის მიღწევა ძალიან რთულია. ბარიერს ქმნის ის, რომ საქართველოში გაცემული დიპლომი არ არის აღიარებული საერთაშორისო სტანდარტებით. ხარისხის მართვის ეროვნული ცენტრი სწორედ ამ მიმართულებით აგრძელებს თავის საქმიანობას. რაკი ნებისმიერი ქვეყნის წარმატებულობის ერთ-ერთი უმნიშვნელოვანესი კრიტერიუმი ჯანდაცვის სისტემის ხარისხია, ბუნებრივია, რომ აქცენტი, პირველ რიგში, სწორედ ამ სფეროზე კეთდება, მით უმეტეს, რომ 2010 წლის სამედიცინო განათლების მსოფლიო ფედერაციის (WFME) და აშშ-ს საზღვარგარეთ მედიკოს კურსდამთავრებულთა კომისიის (ECFMG) ერთობლივი დეკლარაციის თანახმად, 2023 წლიდან, აღიარებული იქნება მხოლოდ საერთაშორისო აკრედიტაციის მქონე უმაღლესი სამედიცინო სასწავლებლების კურსდამთავრებულთა დიპლომები. აქედან გამომდინარე, მათი შემმოწმებელი, მააკრედიტებელი ინსტიტუცია შესაბამისი კომპეტენციის უნდა იყოს, მით უმეტეს, რომ რეგიონში არ არსებობს ისეთი ხარისხის უზრუნველყოფის სააგენტო, რომელიც სამედიცინო განათლების მსოფლიო ფედერაციის მიერ იქნება ლიცენზირებული, ანუ რომელიც მის მიერ დადგენილი სტანდარტებით შეძლებს უმაღლესი სამედიცინო სკოლებისა და სამედიცინო პროგრამების აკრედიტაციას. „ამ საშუალების ხელიდან გაშვება ყოვლად წარმოუდგენელია. ჩვენ ისედაც შევცვალეთ უმაღლესი განათლების სტანდარტები და პროცედურები და შესაბამისობაში მოვიყვანეთ ხარისხის უზრუნველყოფის ევროპული ასოციაციის მიერ შემუშავებულ საერთაშორისო სტანდარტთან. ეს ყველაზე მნიშვნელოვანი დოკუმენტია, რაც ოდესმე შემუშავებულა ბოლონიის პროცესის ფარგლებში — ეს არის სტანდარტი, რომელსაც მთელ ევროპაში უჭირავს ევროპული განათლების ხარისხი“ — ამბობს განათლების ხარისხის განვითარების ეროვნული ცენტრის ხელმძღვანელი თამარ სანიკიძე.
სწორედ ამ ეტაპის წარმატებით გავლის შემდეგ გადაწყდა, რომ პარალელურ რეჟიმში ცენტრს დაეწყო მუშაობა იმისათვის, რომ 2023 წლამდე, პირველ რიგში, თავად მოიპოვოს მაკრედიტებელი ორგანოსთვის საჭირო ლიცენზია, რათა შეძლოს საერთაშორისო სტანდარტების მოთხოვნათა შესაბამისად უმაღლესი სამედიცინო სკოლების ავტორიზაცია და აკრედიტაცია, ხოლო შემდეგ, თავად უმაღლესმა სამედიცინო სკოლებმა მოიყვანონ თავიანთი დიპლომამდელი სასწავლო პროგრამები საერთაშორისო სტანდარტებთან შესაბამისაობში. რაც შეეხება ჯანდაცვას, მართლაც სპეციფიკური სფეროა. ეს რეგულირებადი პროფესიაა, რომელსაც საერთაშორისო მარეგულირებელი ჰყავს. დღეს, როცა ძალიან დიდია გლობალური ბაზარი და ინტენსიურია სტუდენტების მოძრაობა სხვა ქვეყნებში სწავლის გაგრძელებისა თუ დასაქმებისთვის, განსაკუთრებული აუცილებლობა ხდება ქართული სამედიცინო განათლების საერთაშორისო სტანდარტთან თანხვედრა. ქალბატონი თამარი ამბობს, რომ ამ საკითხზე მუშაობა 2016 წლიდან დაიწყო. მათ ჰქონდათ მოლაპარაკება სამედიცინო განათლების მსოფლიო ფედერაციასთან, რომელიც ძალიან სკურპულოზურად ამოწმებს ამგვარ ცენტრებს და მხოლოდ ამის შემდეგ გასცემს სათანადო ლიცენზიას. „მაკრედიტებლის სანდოობა ძალიან მაღალი უნდა იყოს. ერთია იყო კომპეტენტური შეფასებაში და მეორეა მისცე სწორი რეკომენდაციები გაუმჯობესებისათვის. ის სპეციფიკა, რაც საერთო სტანდარტისაგან განასხვავებს სამედიცინო მიმართულებას, კანონისა და კანონქვემდებარე აქტების დონეზე, უკვე გავითვალისწინეთ. გავიარეთ კომპლექსური კონსულტაცია სამედიცინო განათლების მსოფლიო ფედერაციის წარმომადგენელთან, რომელიც გვესტუმრა თბილისში, მისივე ჩართულობით განვახორციელეთ ინსტიტუციური შეფასება სამედიცინო უნივერსიტეტში, შეამოწმეს უშუალოდ ცენტრის საქმიანობა ქაღალდზე დაწერილიც და რეალურად განხორციელებული. მოგვიანებით, ფედერაციისგან მიღებული დასკვნა, რომელშიც, ბუნებრივია მითითებული იყო გარკვეული ხარვეზები, იმედის მომცემი ჩანდა, რადგან ძირითადი კრიტერიუმები დავაკმაყოფილეთ. მათვე გვირჩიეს, აღარ გადაგვედო ამ მიმართულებით მუშაობა; მათი რეკომენდაციების გათვალისწინებით, დავხვეწეთ კანონები, პროცედურები, გადაწყვეტილება მივიღეთ ექსპერტთან დაკავშირებით, რომ აუცილებლად სამედიცინო განათლების მქონე ყოფილიყო; ცენტრთან არსებული აკრედიტაციის საბჭოს გაძლიერება იყო საჭირო დარგობრივი კომპეტენციებით და ესეც გავაკეთეთ; უკვე გაგზავნილია პირველადი დოკუმენტაცია. ზაფხულში დაგეგმილია ფედერაციის 3-4-კაციანი წარმომადგენლობითი ვიზიტი ჩვენს ცენტრში. ისინი დაესწრებიან უკვე არა განმავითარებელ, არამედ საავტორიზაციო შეფასებას, დააკვირდებიან საბჭოს მიერ გადაწყვეტილების მიღების პროცესს, ანუ კომპლექსურად შეგვაფასებენ ერთი საავტორიზაციო პროცედურის ფარგლებში, რომლის დასრულებისა და შეფასების შემდეგ დადგება სამართლებრივი შედეგი. ბუნებრივია, პროცესში თავიდანვეა ჩართული ჯანდაცვის სამინისტრო, რადგან დიპლომშემდგომი განათლება და შემდეგ პროფესიული განვითარება, თავიდან ბოლომდე, ჯანდაცვის სამინისტროს რეგულირების სფერო, მისი კომპეტენციაა. ამჯერად ჩვენ მხოლოდ დიპლომამდე განათლების ნაწილზე ვსაუბრობთ. როგორც კი ეს პროცესი გარკვეულ ეტაპამდე მივა, ვფიქრობ, ჯანდაცვის სამინისტრომ უნდა დაიწყოს დიპლომშემდგომი განათლებისა და პროფესიული განვითარებისთვის ზრუნვა. მსოფლიო ჯანდაცვის ორგანიზაციას შესაბამისი სტანდარტები და კრიტერიუმებიც აქვს. ასე რომ, სავსებით შესაძლებელია მათი საერთაშორისო სტანდარტებთან თანხვედრაში მოყვანა. ვფიქრობ, ესეც აუცილებლად გასაკეთებელია.
ჩვენ, როგორც ბოლონიის პროცესის წევრი ქვეყანა, აფილირებული ვართ უმაღლესი განათლების ხარისხის უზრუნველყოფის ევროპულ ასოციაციასთან და მასში გაწევრიანება უკვე ნიშნავს, რომ საქართველოში მიღებული უმაღლესი განათლება აღიარებული იქნება ევროპულ დონეზე. სწორედ ევროპულ საგანმანათლებლო სტანდარტებთან თანხვედრამ მოგვცა საშუალება, სამედიცინო მიმართულებით გაგვეძლიერებინა გარკვეული კომპონენტები. ფაქტობრივად, ეს ორი პროცესი, თითქმის, ერთდროულად დაიწყო და მისი დადებითად დასრულება სხვა განზომილებაში გადაიყვანს ქვეყნის უმაღლეს საგანმანათლებლო სისტემას, ზოგადად, და კერძოდ, მედიცინას.“
ბუნებრივია, მიმდინარე პროცესების შესახებ ჩვენთვის განსაკუთრებით საინტერესოა, თავად სამედიცინო სფეროს წარმომადგენელთა აზრი. ამიტომაც მივმართეთ თსს უნივერსიტეტის პროფესორს, სამედიცინო განათლების, კვლევის და სტრატეგიული განვითარების დეპარტამენტის ხელმძღვანელს, გაიანე სიმონიას, რომელიც განათლების ხარისხის განვითარების ცენტრის აკრედიტაციის საბჭოს წევრიცაა. „უდავოდ დიდ და მნიშვნელოვან საქმეს შეეჭიდა ჩვენი ცენტრი. მოგეხსენებათ, მსოფლიო ჯანდაცვის საერთაშორისო ორგანიზაცია თავად არ ახდენს საერთაშორისო აკრედიტაციას. მან უნდა დაამტკიცოს და აღიაროს საამისოდ უფლებამოსილი სააგენტოები (რომლებმაც საკმაოდ მკაცრი პირობები უნდა დააკმაყოფილონ), რომლებიც შემდეგ თავად მიანიჭებენ ან არ მიანიჭებენ უმაღლეს საგანმანათლებლო პროგრამებსა თუ სკოლებს საერთაშორისო აკრედიტაციას. ასეთი მაძიებელია, ერთადერთი ჩვენს რეგიონში, განათლების ხარისხის განვითარების ეროვნული ცენტრი, რომელიც საერთაშორისო ლიცენზირების შემდეგ აღიარებული იქნება როგორც სააგენტო. აუცილებლად მინდა ხაზგასმით ვ თქვა, რომ არც ერთი ხელმძღვანელობის დროს არ მახსოვს ცენტრის მხრიდან ასეთი პროგრესული ნაბიჯები, შესაბამისად - მიღწევებიც და რაც ჩემთვის განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია, ასეთი დიდი ყურადღება სამედიცინო განათლებისადმი. თამამად ვიტყვი, რომ მხოლოდ მათ მიაქციეს ყურადღება დედლაინს, რომ 2023 წლის შემდეგ საქართველოში გაცემული დიპლომები არ იქნება აღიარებული. სწორედ ამ ინიციატივის შემდეგ იმუშავა დარგობრივმა საბჭომ და შექმნა ჯანდაცვის მსოფლიო ფედერაციის მიერ შემუშავებულ გლობალურ სტანდარტთან ძალიან მიახლოებული დარგობრივი სტანდარტები. ჯერჯერობით საუბარია მხოლოდ დიპლომამდელი განათლების სტანდარტზე, რომ ჩვენი კურსდამთავრებული სრულფასოვან კონკურენტუნარიანად ჩაითვალოს მსოფლიო ბაზარზე.
ძალიან მნიშვნელოვანი ნაბიჯი იყო ცენტრის მხრიდან, საექსპერტო ჯგუფში, ვინც ამოწმებს უმაღლესი საგანმანათლებლო პროგრამების განმახორციელებელ სკოლებს, ორი უცხოელი ექსპერტის შეყვანა. ჩვენს უნივერსიტეტს ჰქონდა ე.წ. განმავითარებელი შეფასება მათი მონაწილეობით. ამას არ მოჰყოლია სამართლებრივი შედეგი, მაგრამ ბევრი რამ ვისწავლეთ — მიგვითითეს ხარვეზებზე, გაგვიწიეს კონსულტაციები და მოგვცეს რეკომენდაციები. ასეთი დახმარება ძალიან საჭიროა სამედიცინო განათლების განვითარებისთვის. გითხარით, რომ მოთხოვნები საკმაოდ მკაცრია (თუმცა არა შეუძლებელი), ვიგულისხმე ის, რომ სამედიცინო განათლებაში მიმდინარე ცვლილებებმა მოითხოვა დიპლომამდელი სამედიცინო განათლების სტანდარტის არა მხოლოდ განახლება, არამედ მისი მეტად დეტალიზება. ცოდნასთან ერთად მოცემულია 13 დარგობრივი კომპეტენცია, რომლებსაც უნდა ფლობდეს უმაღლესი სამედიცინო სასწავლებლის კურსდამთავრებული. დეტალურადაა მითითებული მისი განხორციელების გზები, ამისათვის ვადა 2019 წლამდე გვაქვს. სერიოზული სამუშაოა, მხოლოდ ქაღალდზე ახლებურად გაწერა არაა საკმარისი, უნდა შეიქმნას სათანადო ინფრასტრუქტურა, შესაბამისი კლინიკური უნარ-ჩვევების ცენტრები, ამისთვის სოლიდური თანხებია საჭირო, უნდა გადამზადდეს პერსონალი, რომელიც ახალი სტანდარტით სწავლებას შეძლებს და ა.შ. ძალიან ბევრი ნიუანსია გასათვალისწინებელი. არსებული პროგრამული ხარვეზები მხოლოდ მონიტორინგის დროს გამოჩნდება — ვინც მოახერხებს და წარმოდგენილი პროგრამებით უპასუხებს საერთაშორისო სტანდარტის მოთხოვნებს, გააგრძელებს მუშაობას, ვინც არადა ვერ მიიღებს აკრედიტაციას.
ასე რომ, 2023 წელი სულაც არ არის ისე შორს, როგორც ერთი შეხედვით ჩანს. საკმაოდ სერიოზული სამუშაოა წინ როგორც ჩვენთვის, სამედიცინო უმაღლესი სკოლებისთვის, ისე ცენტრისთვის, მაგრამ გარჯად ნამდვილად ღირს.“
იმედია, ხარისხის განვითარების ცენტრი, განათლების მსოფლიო ფედერაციის მიერ, აღიარებული იქნება როგორც საერთაშორისო მააკრედიტებელი, რაც, ერთი მხრივ, უზრუნველყოფს ხარისხიან სწავლებას ქვეყნის შიგნით და მეორე მხრივ, ხელს შეუწყობს საქართველოს საგანმანათლებლო სისტემისადმი ნდომის ამაღლებას, ინტერნაციონალიზაციასა და ევროპულ სივრცეში ინტეგრაციას, კურსდამთავრებულთა და აკადემიური პერსონალის თავისუფალ გადაადგილებას სწავლის, სწავლების, კვლევისა თუ დასაქმების მიზნით, რაც ძალიან მნიშვნელოვანია გლობალიზაციის პირობებში.
|