2018-05-17 მოსწავლეთა უფლებების დაცვის მეტი ეფექტურობისთვის საქართველოს პარლამენტის განათლების, მეცნიერებისა და კულტურის კომიტეტის სხდომაზე, პირველი მოსმენით განიხილეს ცვლილებები, რომლებიც უზრუნველყოფს როგორც მოსწავლეთა უფლებების უკეთ დაცვას, ასევე კონტროლის გაუმჯობესებას სასწავლო დაწესებულებებში, მანდატურის სამსახურის მეტ ეფექტურობას. კანონპროექტით გათვალისწინებული ღონისძიებების გასატარებლად, 2018-2019 წლებში, 10.6 მილიონი ლარი დაიხარჯება.
დაგეგმილ სიახლეებზე გვესაუბრება საგანმანათლებლო დაწესებულების მანდატურის სამსახურის უფროსის მოადგილე კონსტანტინე ანჯაფარიძე:
— ამ ცვლილებებზე მუშაობა, დაახლოებით, 4-5 თვის წინ დავიწყეთ. შეიქმნა უწყებათაშორისი კომისია, პროცესში ჩართული იყვნენ სხვადასხვა სტრუქტურები: შინაგან საქმეთა, იუსტიციის, ჯანდაცვისა და განათლების სამინისტროები, ამ დარგში მომუშავე არასამთავრობო ორგანიზაციები, ასევე, სახალხო დამცველის აპარატი. რამდენიმე თვის განმავლობაში, დეტალურად გავიარეთ ყველა საკითხი და შევთანხმდით, რა ცვლილებები უნდა განხორციელებულიყო. რა მიზანი ჰქონდა ამ ცვლილებებს? მთავარი — გაიზარდოს მანდატურის სამსახურის მუშაობის ეფექტურობა.
როგორც ვიცით, ბოლო წლების განმავლობაში, სკოლებში დარღვევების საკმაოდ მნიშვნელოვანი კლებაა. თვითონ სკოლის ტერიტორიაზე, ფაქტობრივად, არ ჰქონია ადგილი მძიმე შემთხვევას, ამავე დროს, ზოგადად ქვეყანაში, გახშირდა არასრულწლოვნების მიერ ჩადენილი სხვადასხვა დანაშაული და ძალადობის შემთხვევებიც. ამან გამოიწვია ცვლილებების შეტანა კანონში, რომლის განხორციელების შედეგად, ვიმედოვნებთ, რომ მთლიანად ქვეყანაში შეიცვლება ძალადობრივი ფონი და არასრულწლოვანთა დანაშაულიც შემცირდება. თუმცა, არ გვაქვს იმის ილუზია, რომ ერთი რეფორმით ძალადობა აღარ იქნება. მსოფლიოს თითქმის ყველა ქვეყანა დგას იმ პრობლემის წინაშე, რასაც ბავშვებში ძალადობა ჰქვია და მერწმუნეთ, საქართველოში ბევრად ნაკლები შემთხვევებია, ვიდრე ევროპისა თუ მსოფლიოს წამყვან ქვეყნებში. ჩვენი ერთიანი ძალისხმევა უნდა მივმართოთ იქითკენ, რომ შევამციროთ რისკები.
— კონკრეტულად რა ცვლილებები შედის კანონში?
— აუცილებლად უნდა აღვნიშნო, რომ ჯერჯერობით ამ კანონის განხილვა მიმდინარეობს და შეიძლება, ბევრი რამ შეიცვალოს, მაგრამ კანონპროექტთან დაკავშირებით შემიძლია ვთქვა, რომ, პირველ რიგში, მოხდა რამდენიმე დაზუსტება. იყო მთელი რიგი პრობლემური მუხლები, რომლებიც სხვადასხვაგვარი ინტერპრეტაციის საშუალებას იძლეოდა. ამ მუხლების დაზუსტება არასამთავრობო ორგანიზაციების მოთხოვნა იყო. მაგალითად, მუხლში, რომელიც მანდატურის მიერ მოსწავლის „პირადი გასინჯვის“ უფლებას განსაზღვრავდა, არ იყო დაკონკრეტებული, რა წესით და როგორ ატარებდა მანდატური პირად დათვალიერებას. ახლა ეს ტერმინი შეიცვალა „ზედაპირული დათვალიერებით“ და ზუსტადაა გაწერილი, როგორ და რა შემთხვევაში მიმართავს მანდატური ამ პროცედურას.
ჩვენი სურვილია, ერთი მხრივ, გაიზარდოს მანდატურის სამსახურის ეფექტურობა, მაგრამ, მეორე მხრივ, არ გვინდა, რომ ამის ხარჯზე ვიღაცის უფლებები დაირღვეს. ამ ცვლილების თანახმად, მოსწავლის უფლებები უფრო მეტადაა დაცული. შემოდის, ასევე, განცალკევების მექანიზმი, რომელიც აქამდეც ჰქონდათ მანდატურებს, მაგრამ არ იყო დეტალურად გაწერილი, ვის და როგორ უნდა განეცალკევებინა, რა შემთხვევაში, როგორ ემოქმედათ შემდგომ, დაეწერათ თუ არა ოქმი... — ყველაფერი ბუნდოვანი იყო კანონმდებლობაში, ახალი კანონით ეს პროცედურა დეტალურადაა გაწერილი.
იცვლება ასაკობრივი ცენზი, მანდატურად შეიძლება დაინიშნოს საქართველოს ქმედუნარიანი მოქალაქე 21 წლის ასაკიდან, ასევე, შემოდის განათლების ახალი ცენზი — აქამდე მანდატური შეიძლება გამხდარიყო ზოგადი განათლების მქონე პირი, ახლა სავალდებულო იქნება ზოგადი + პროფესიული ან ზოგადი + უმაღლესი განათლება. შეიცვლება მანდატურების მოსამზადებელი კურსიც, გაიზრდება და უფრო მეტ საკითხს მოიცავს. ჩვენი სურვილია, მაგალითად, შევიდეს ისეთი საკითხები, როგორიცაა კონფლიქტის მოგვარება, მედიაცია, რომ მანდატურებმა უკეთ შეძლონ დაპირისპირებული მხარეების შერიგება, გამომწვევი მიზეზის გარკვევა და სათანადოდ რეაგირება. ეს ჩვენთვის ძალიან მნიშვნელოვანია. კანონს როგორც კი მიიღებენ, დაიწყება პროგრამის შემუშავება და გადამზადება.
მნიშვნელოვანია ისიც, რომ მანდატურები უშუალოდ მანდატურის სამსახურის დაქვემდებარებაში გადმოდიან და მიგვაჩნია, რომ ეს ერთ-ერთი ძირეული ცვლილებაა.
— აქამდე ვის დაქვემდებარებაში იყვნენ?
— სამმხრივი ხელშეკრულება იყო, სკოლების დაქვემდებარების ქვეშ იყვნენ, მაგრამ ფინანსურ უზრუნველყოფას, გადამზადებას და ა.შ. ჩვენ ვახორციელებდით. კანონის მიხედვით, ჩვენ წარვადგენდით მანდატურს, შემდგომ ნიშნავდა დირექტორი, რომელიც ათანხმებდა სამეურვეო საბჭოსთან. ძალიან გართულებული და დროში გაწელილი პროცედურა იყო. ვთქვათ, დღეს მაქვს რომელიმე სკოლაში პრობლემა და მჭირდება დამატებით მანდატური ან მანდატური შეუძლოდ არის და უნდა ჩავანაცვლოთ. პროცედურულად ასე ხდებოდა: ჯერ წარვუდგენდით დირექტორს, ის კი — სამეურვეო საბჭოს. წარდგენის პროცედურებს თავისი ვადა აქვს, მაგალითად, შეკრების ვადა კანონითაა გაწერილი, სამეურვეო საბჭო ნებისმიერ დროს ვერ შეიკრიბება. თუ შეიკრიბა და მოიწონა კანდიდატურა, მხოლოდ ამის შემდგომ შეუძლია მანდატურს, შეუდგეს საქმიანობას. ეს პრაქტიკაში ძალიან დიდ პრობლემებს ქმნიდა, რადგან, მინიმუმ, ორკვირიანი პროცედურაა და ეფექტურობის თვალსაზრისით — რთული.
— ახლა მანდატურის სამსახური დანიშნავს მანდატურს?
— დიახ, მაგრამ თუ რაიმე პრეტენზია ექნება სკოლის ადმინისტრაციას ან მანდატურს შეექმნება პრობლემა, ჩვენს სამსახურში არსებობს მონიტორინგის სამმართველო და მათ შეუძლიათ დასაბუთებულად მოგვმართონ. ძალიან მკაცრი რეაგირება გვექნება და ყოველთვის გავიზიარებთ სკოლის ადმინისტრაციის აზრს ამა თუ იმ მანდატურის დანიშვნასთან დაკავშირებით, რადგან მათ ერთად უნდა იმუშაონ და საერთო საქმე აკეთონ.
საზოგადოებაში გაჩნდა აზრი, რომ „ძველი“ მანდატურები ბრუნდებიან, მაგრამ ასე არ არის. ძველ კანონში სულ სხვა პრობლემა იყო — მანდატურს კანონით ევალებოდა სკოლის შინა განაწესის გაკონტროლება, რაც იმას ნიშნავდა, რომ ის აკონტროლებდა როგორ ასრულებდნენ სკოლის თანამშრომლები (პედაგოგებით დაწყებული და დირექტორით დამთავრებული) მათზე დაკისრებულ უფლება-მოვალეობებს. როგორ ასრულებს პედაგოგი პროფესიულ მოვალეობას, მისმა ხელმძღვანელმა უნდა აკონტროლოს, ხელმძღვანელს კი განათლების სამინისტროში ჰყავს მაკონტროლებელი და ეს ბავშვების ფიზიკურ უსაფრთხოებასთან არანაირ კავშირში არ არის. სკოლის შინაგანაწესის შესრულების კონტროლის გამო იყო სწორედ დაპირისპირება ამ ორ მხარეს შორის. ეს უთანხმოება დღეს აღმოფხვრილია და დირექტორები, პედაგოგები, მანდატურები და მშობლები ერთობლივად მუშაობენ პრობლემების გადაწყვეტაზე.
ასევე ძალიან მნიშვნელოვანი ცვლილებაა, ჩვენი აზრით, რომ მანდატურის სამსახურს კანონის ძალით დაევალება, მოსწავლეები ჩართოს სხვადასხვა სახის პროგრამებში, მანდატურის სამსახურის ერთ-ერთი ფუნქცია იქნება მოსწავლეებში ჯანსაღი ცხოვრების წესის დამკვიდრება. ეს პროექტი უკვე დაწყებული გვაქვს და, კვირაში ორჯერ მაინც, მანდატურების თაოსნობით, სპორტის პედაგოგების დახმარებით, სკოლებში სხვადასხვა სპორტული აქტივობა ტარდება. ბოლო დროს, ვიმუშავეთ სპორტულ ფედერაციებთან, გადავამზადებინეთ სპორტის მასწავლებლები, რომლებიც შემდგომში უფრო კვალიფიციურად ჩაატარებენ ე.წ. „თავისუფალ გაკვეთილებს“.
გაიზრდება ფსიქოლოგიური ცენტრების რაოდენობა, მთელ საქართველოს დავფარავთ. 5 რეგიონში უკვე გვაქვს და სხვა რეგიონებშიც ვგეგმავთ გახსნას. როგორც ცნობილია, 2082 საჯარო სკოლაა და საქართველოში ფიზიკურად არ გვყავს იმდენი ფსიქოლოგი, მით უმეტეს ბავშვთა ფსიქოლოგი, რომ ყველა სკოლაში შევიყვანოთ. ზოგადად, ფსიქოლოგიურმა ცენტრებმა გაამართლა, რადგან უკვე 3000-მდე ბენეფიციარი ჰყავთ. მათი რაოდენობის ყოველდღიური მატება იმაზე მიგვანიშნებს, რომ მშობლებიც და სკოლის პერსონალიც მიხვდნენ ფსიქოლოგიური მომსახურების აუცილებლობას. ჩვენი ფსიქოლოგები რეალურად ბევრი პრობლემის მოგვარებაში გვეხმარებიან.
— თბილისის სკოლებში თუ არიან ფსიქოლოგები?
— ზოგიერთ სკოლას ჰყავს ფსიქოლოგი, მაგრამ ყველას არა. წარმოუდგენელია სკოლაში ფსიქოთერაპიის გაწევა, ფსიქოლოგის კაბინეტი სპეციალურ სტანდარტებს უნდა აკმაყოფილებდეს და ფიზიკურად, სკოლებს ამის საშუალება არ აქვთ. თბილისში ერთი ფსიქოლოგიური ცენტრი გვაქვს და თვის ბოლოს მეორე გაიხსნება. ამ მხრივ, თბილისში არანაირი პრობლემა არ არის, საჭიროების შემთხვევაში, სკოლებმა იციან, როგორ მოიქცნენ. ჩვენ ვასწავლეთ მანდატურებს, როგორ მოახდინონ ქცევითი და ემოციური დარღვევების მქონე მოსწავლეების პირველადი იდენტიფიკაცია. შემდეგ ჩვენს ცენტრებში ამისამართებენ და ამ ბავშვებთან უკვე კვალიფიციური ფსიქოლოგები მუშაობენ. მნიშვნელოვანია ისიც, რომ ფსიქოლოგიური ცენტრების მომსახურება უფასოა, მსგავსი ფუფუნება, დამიჯერეთ, ბევრ ქვეყანაში არ არის. უფასოა როგორც მოსწავლეებისთვის და მასწავლებლებისთვის, ასევე მშობლების ჯგუფებისთვის. ვემსახურებით მშობლებს, რომლებსაც ბავშვთან ურთიერთობის პრობლემა აქვთ.
გარდა იმისა, რომ უფრო მეტი ფსიქოლოგიური ცენტრი უნდა გავხსნათ, სკოლის ფსიქოლოგებსაც გავუწევთ კოორდინაციას და ჩვენი მუშაობა, ამ კუთხითაც, უფრო ეფექტური იქნება.
ახალი ცვლილებებით, ჩვენს სამსახურს ევალება სხვადასხვა პრევენციული ღონისძიებების (იქნება ეს ანტიბულინგური თუ სხვ.) გატარება, უკვე კანონის დონეზე. ვგეგმავთ, რომ თითოეული სკოლა ინდივიდუალურად შევისწავლოთ, ვნახოთ, რა პრობლემები აქვს და ამის გათვალისწინებით დავგეგმოთ მოგვარების გზები.
— რას გულისხმობთ სკოლების ინდივიდუალურად შესწავლაში?
— სკოლები განსხვავდება ადგილმდებარეობით, კონტინგენტით, ინფრასტრუქტურით და სხვ. ჩვენ უსაფრთხოების კუთხით შევისწავლით საჯარო სკოლებს, რასაც აქამდეც ვაკეთებდით. ყოველი სემესტრის ბოლოს გავაანალიზებთ დარღვევებს — რა მოხდა, როგორ მოხდა, რამ გამოიწვია, შეიძლება ვიღაც ვერ ასრულებს თავის მოვალეობას და ა.შ. ანალიზის საფუძველზე, სკოლის ადმინისტრაციასთან ერთად, პრევენციულ ღონისძიებებს დავგეგმავთ, ყოველ კონკრეტულ შემთხვევაში როგორ მოვიქცეთ.
— რა დოზით ჩაერთვება შინაგან საქმეთა სამინისტრო მანდატურის სამსახურის საქმიანობაში?
— კანონში წერია, რომ მეტი კოორდინაცია უნდა იყოს ამ ორ სტრუქტურას შორის, რადგან ძალიან მნიშვნელოვანია ჩვენი თანამშრომლობა. შევთანხმდით, რომ მეტი კოორდინაცია გვექნება, საჭიროების შემთხვევაში, საპატრულო პოლიციას მივმართავთ და იქ, სადაც მძიმე წერტილებია, საპატრულო ეკიპაჟის პატრულირებას უზრუნველვყოფთ. თუ მანდატური რაიმე დანაშაულის ნიშნებს აღმოაჩენს, პოლიციას ვაწვდით ინფორმაციას, ეს კანონში აქამდეც ეწერა, მაგრამ, მაგალითად, შაბათ-კვირას ან არდადეგებზე, ორ ბავშვს მოუვიდა დაპირისპირება, ამის შესახებ პოლიციამ იცოდა, მაგრამ ჩვენ არა, რადგან იქ არ იყო მანდატური. ეს ბავშვები, ორშაბათს ან არდადეგების შემდეგ, მოდიან სკოლაში და შეიძლება მათ შორის რაღაც მოხდეს. თუ სკოლაში კონფლიქტის წარმოქმნის თუნდაც მცირე რისკი არსებობს და შინაგან საქმეთა სამინისტროს აქვს ინფორმაცია ამის შესახებ, ვალდებული იქნება, გვაცნობოს. აქამდე ასე არ ხდებოდა. ჩვენთვის ძალიან მნიშვნელოვანია, ვიცოდეთ კონკრეტულ ბავშვს რაიმე პრობლემა თუ აქვს, რადგან ის ბავშვი ნახევარ დღეს სკოლაში ატარებს და უფრო მეტ ყურადღებას მივაქცევთ. მანდატურმაც უნდა იცოდეს ის, რაც იცის უბნის ინსპექტორმა ან პოლიციელმა. სწორედ ამაზეა საუბარი ცვლილებაში, რომ უკეთესად მოხდეს ჩვენს ორ სტრუქტურას შორის ინფორმაციის გაცვლა. სავარაუდოდ, კანონის მიღების შემდეგ, შინაგან საქმეთა სამინისტროში ახალი დეპარტამენტი შეიქმნება. თუ პარლამენტში კანონი ამ სახით დამტკიცდა, შემდგომში უკვე მინისტრის შიდა ბრძანებით გაიწერება დეტალურად, რა სახის ინფორმაციაზე იქნება წვდომა და როგორ იმოძრავებს ეს ინფორმაცია. მნიშვნელოვანია, რომ ამ ინფორმაციის გაცვლისას არ იყოს ვინმეს უფლებები დარღვეული, მით უმეტეს არასრულწლოვნის.
— სკოლებთან მუდმივი პატრულირება იქნება თუ მხოლოდ საჭიროების შემთხვევაში და კონკრეტულ დროს?
— რა თქმა უნდა, საჭიროების შემთხვევაში, თბილისში რამდენი სკოლაცაა, ალბათ, ამდენი საპატრულო ეკიპაჟი საერთოდ არ არის, მით უმეტეს, როცა საქმე რეგიონებს ეხება. სადაც საჭირო იქნება და რა დოზითაც იქნება საჭირო, ჩვენ ვთხოვთ საპატრულო პოლიციას, რომ პატრულირება მოახდინოს, მაგალითად, როცა ბავშვები გაკვეთილების შემდეგ გამოდიან სკოლიდან და ცვლები იცვლება, თუ ვიცით, რომ ამ დროს შეიძლება პრობლემა იყოს. ჩვენ შორის უკვე კარგა ხნის თანამშრომლობაა და მომავალშიც კარგად ვითანამშრომლებთ.
— თუ ექნებათ მანდატურებს უფლება, სკოლის გარეთ გააკონტროლონ ვითარება?
— მანდატურებს ევალებათ სკოლის შიდა და გარე პერიმეტრის კონტროლი - ეზო და სკოლის შენობა. რა თქმა უნდა, თუ მანდატური შეიტყობს, რომ სკოლის გარეთ რაღაც ხდება, აუცილებლად უნდა ჩაერთოს და შესაბამის ორგანოებსაც უნდა აცნობოს.
— დამოუკიდებლად შეძლებს ამ გადაწყვეტილების მიღებას თუ შეთანხმება ან ნებართვის მიღება იქნება საჭირო?
— მანდატურმა თვითონ უნდა მიიღოს გადაწყვეტილება, როცა ხედავს, რომ სკოლიდან ასი მეტრის მოშორებით ბავშვები ჩხუბობენ. აქამდეც ერთვებოდნენ და არანაირი შეზღუდვა არ ჰქონდათ. ასეთ დროს, კონფლიქტის მოგვარებაში ჩარევა ყველა მოქალაქის ვალია, მით უმეტეს მანდატურის. ძალიან ბევრი შემთხვევა ყოფილა, როცა მსგავსი ფაქტები აღუკვეთიათ მანდატურებს.
— მანდატურის სამსახური ყველა სკოლაშია თუ მხოლოდ იმ სკოლებში, ვინც სურვილი გამოთქვეს?
— დღეს მანდატურის სამსახური 460 სკოლაშია, მაგრამ პროცესი არ შეჩერებულა, ნელ-ნელა ვფართოვდებით. ძალიან დიდი მოთხოვნაა, თითქმის ყველა სკოლას აქვს სურვილი, მაგრამ მცირეკონტინგენტიან სკოლებში, მაგალითად, 5 ან 10-ბავშვიან სკოლაში, ფაქტობრივად, წარმოუდგენელია ორი დამატებითი თანამშრომლის — სკოლის მანდატურის აყვანა. ერთ წელიწადში, მანდატურები იქნებიან ყველა საჯარო სკოლაში, სადაც 300 ბავშვზე მეტია, პარალელურად, მეორე პროექტზე ვმუშაობთ და უახლოეს მომავალში, მანდატურის სამსახური გადაამზადებს მცირეკონტინგენტიანი სკოლის ერთ-ერთ წარმომადგენელს, რომელიც უსაფრთხოებაზე იქნება პასუხისმგებელი, შეძლებისდაგვარად, შევძენთ იმ უნარ-ჩვევებს, რაც მანდატურებს აქვთ, რომ თვითონ დაიცვან ადგილებზე ბავშვების უსაფრთხოება. პროექტი ჯერ დამუშავების პროცესშია.
— ვის დაფინანსებაზე არიან მანდატურები — სკოლების თუ მანდატურის სამსახურის?
— მანდატურის სამსახურის.
— კერძო სკოლების შემთხვევაში, როგორ ხდება?
— კერძო სკოლებში მოთხოვნის შემთხვევაში შედის მანდატურის სამსახური, ოღონდ ეს მომსახურება ფასიანია და ამ სერვისის საფასურს სკოლა იხდის. უკვე ვართ რამდენიმე კერძო სკოლაში არა მარტო თბილისში, ბათუმში, ქუთაისში და სხვ.
კანონში ჩაიდება, რომ ყველა სკოლა იქნება აღჭურვილი სათვალთვალო ვიდეოკამერებით და ამას ადმინისტრირებას გაუწევს მანდატურის სამსახური. არა აქვს მნიშვნელობა, სკოლაში მანდატური იქნება თუ არა, ვიდეოკამერები ყველგან დამონტაჟდება. ეს უმნიშვნელოვანესია სკოლებში უსაფრთხოების დასაცავად. იმ სკოლებში, სადაც მანდატურის სამსახურია შესული, კამერები უკვე არის, მაგრამ სადღაც არასაკმარისია, სადღაც — გასაახლებელი, ეს ყველაფერი მოწესრიგდება. რა თქმა უნდა, ერთ დღეში ვერ მოხდება, ეტაპობრივად განხორციელდება. პროცესი დაიწყება, როგორც კი კანონში შევა ცვლილება, ფაქტობრივად, უკვე მიმდინარეობს კიდეც, არის სკოლები, რომლებიც თვითონ აყენებენ, ჩვენც, სადაც შევდივართ, ვამონტაჟებთ ვიდეოკამერებს, მაგრამ არასამთავრობო ორგანიზაციების მოთხოვნა იყო, რომ კანონში გაწერილიყო და კანონის ძალით აგვეღო ამის ვალდებულება.
— თუ არსებობს იმის სტატისტიკა, უფრო ხშირად რა ტიპის დარღვევებია სკოლებში, რომელია ნომერ პირველი პრობლემა?
— დეტალური სტატისტიკა არსებობს. ახალი პროგრამა გვაქვს შექმნილი, სადაც შედის ეს ინფორმაცია. ჩვენ შეგვიძლია გავიგოთ, რომელი სკოლის რომელ კლასში რა დარღვევებია. ყოველწლიურად იკლებს ძალადობის შემთხვევები თვითონ სკოლებში. რა თქმა უნდა, ყველაზე მეტია დისციპლინური დარღვევების შემთხვევები (დაგვიანება, გაპარვა, არდამორჩილება პედაგოგზე და ა.შ.). რაც მანდატურის სამსახური შეიქმნა, თვითონ სკოლის ტერიტორიაზე ერთეული მძიმე კრიმინალური შემთხვევები თუ დაფიქსირდა. სამწუხაროდ, ხშირია სკოლაში დაწყებული კონფლიქტები, რომლებიც გარეთ გრძელდება და ცუდად მთავრდება. სწორედ იმიტომ გადავწყვიტეთ ამ ცვლილებების შეტანა, რომ შინაგან საქმეთა სამინისტროსთან ურთიერთობით გამოვასწოროთ ვითარება. კიდევ გავიმეორებ, უმნიშვნელოვანესია ჩვენს ორ უწყებას შორის ინფორმაციის ცვლა, რომ რამე არ გამოგვეპაროს.
ესაუბრა ლალი თვალაბეიშვილი
|