2016-10-12 დღეს წარმატებული მასწავლებელი, საკლასო ოთახის გარდა, არსად ჩანს რუბრიკა წარმოგიდგენთ სამუსიკო სემინარიასთან არსებული კერძო სკოლის „ჩვენი სკოლა“ ქართული ენისა და ლიტერატურის მასწავლებელს და ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტის ფსიქოლოგიისა და განათლების მეცნიერებათა ფაკულტეტის, განათლების მეცნიერებათა დეპარტამენტის ასოცირებულ პროფესორს — ზაქარია ქიტიაშვილს.
ის, სტუდენტობიდან დღემდე, სკოლის დაწყებით კლასს ქართულ ენასა და ლიტერატურას ასწავლის. მიუხედავად იმისა, რომ 19 წლიდან მასწავლებელია, პედაგოგობა მისთვის არასოდეს ყოფილა თვითმიზანი, ამბობს, იმდენად მოსწონს ამ საქმის კეთება, რომ სკოლის დატოვება ვერ შეძლო, მისი საქმიანობა უნივერსიტეტშიც სწორედ ამ მიმართულებით გაგრძელდა. მასთან ინტერვიუ საუკეთესოდ წარმოაჩენს თანამედროვე ახალგაზრდა მასწავლებელს, რომელიც იმითაც გამორჩეულია, რომ დაწყებით კლასში მამაკაცი მასწავლებელი, შეიძლება ითქვას, საქართველოში თითზე ჩამოსათვლელია.
როგორ აღმოჩნდა სკოლაში
ჩემთვის პედაგოგობა ნამდვილად არ ყოფილა თვითმიზანი. უნივერსიტეტში ფილოლოგიის ფაკულტეტზე ვსწავლობდი და წარმატებულ სტუდენტად ვითვლებოდი. ერთ-ერთი გერმანული სკოლიდან დეკანს დაურეკეს და სთხოვეს, შეერჩია სტუდენტი და გაეგზავნა მათთვის, რომელიც ერთ-ერთ მასწავლებელს (იგი დეკრეტულ შვებულებაში გადიოდა) ჩაანაცვლებდა. დეკანის მოადგილემ მე შემომთავაზა და ასე აღმოვჩნდი, ძალიან ახალგაზრდა, სკოლაში დაწყებით საფეხურზე ქართულის მასწავლებლად. ვერ გეტყვით, რომ ბავშვობიდან ვოცნებობდი სამასწავლებლოში ჟურნალით ხელში დგომას, მაგრამ, დაახლოებით, ორ-სამ გაკვეთილში მივხვდი, ეს ის არის, რაც მე მინდა რომ ვაკეთო.
ძალიან რთული გადაწყვეტილება მიიღეს — 19 წლის სტუდენტი შემიშვეს მესამეკლასელებთან. ორი-სამი გაკვეთილი დამჭირდა, რომ მათი ასაკის შესაბამისი ლექსიკით მესაუბრა. ნელ-ნელა ყველაფერი გავარკვიე და მივხვდი, რომ ძალიან მომწონდა ამ საქმის კეთება. ალბათ, მაინც ბავშვებთან ურთიერთობა განაპირობებს იმ ნაპერწკალს, რასაც მასწავლებლობა გაძლევს. და ამის შემდეგ, 2004 წლიდან დღემდე, უწყვეტ რეჟიმში, ქართულ ენასა და ლიტერატურას ვასწავლი როგორც დაწყებით, ისე საბაზო და საშუალო საფეხურზე.
მაგისტრატურაში სწავლა ქართულის სწავლების მეთოდიკის მიმართულებით გავაგრძელე. დავამთავრე თუ არა, მაშინვე მომცეს სემინარები უნივერსიტეტში, ქართულის სწავლების მეთოდიკაში. შემდეგ დოქტორანტურაშიც ჩავაბარე და, 2007 წლიდან, ასევე, უწყვეტი სტაჟი მაქვს უნივერსიტეტში პედაგოგიკური ციკლის საგნების სწავლების.
ვინ ირჩევს პედაგოგიკის სპეციალობას
დღეს სამი ტიპის მოტივი არსებობს, რის გამოც ახალგაზრდები სწავლობენ პედაგოგიკის მიმართულებით. ერთი — მოდიან ის ადამიანები, რომლებსაც, უბრალოდ, უნდათ მასწავლებლობა. როგორც წესი, ამას ხშირად ოჯახი განაპირობებს — მასწავლებელი დედა ან ბებია და პროფესიას ტრადიციასავით აგრძელებენ, ან, უბრალოდ, მოსწონთ ეს პროფესია. მეორე კატეგორიას ის ახალგაზრდები განეკუთვნებიან, რომლებიც მოდიან მხოლოდ იმიტომ, რომ სახელმწიფოს მიერ ფინანსდება პედაგოგიური ციკლის მიმართულებები. მაგალითად, დაწყებითი სწავლების პედაგოგიკა სახელმწიფოს მიერ დაფინანსებული საბაკალავრო პროგრამების კატეგორიაში გადის. სამწუხაროდ, 20-30 პროცენტია, რომლებიც პროფესიის სიყვარულით კი არა, უფასო დიპლომის ასაღებად აბარებენ ამ სპეციალობაზე. და მესამე კატეგორია — ადამიანები, რომლებზეც პიროვნული ფაქტორი ახდენს გავლენას. მაგალითად, მათი გადაწყვეტილება, გარკვეულწილად, ლექტორის ფაქტორს უკავშირდება, სწორედ მის გამო ხდება პედაგოგობა მომხიბვლელი პროფესია. ხშირად მაინორ, დამატებითი პროგრამის დამსახურებაა ახალგაზრდების ამ მიმართულებით წაყვანა. სხვათა შორის, პედაგოგიკის მიმართულების ხელმძღვანელს, ქეთევან ჭკუასელს, აქვს ასეთი პოლიტიკა — მაინორში ლექტორებად, შეგნებულად, ახალგაზრდა კადრებს გვიშვებს, რომ სტუდენტების „წამოყვანა“ ვცადოთ ამ პროფესიაში. ვფიქრობ, ეს სწორი სტრატეგიაა და ამიტომაც ამართლებს კიდეც — ხშირად ჩვენთან, მასწავლებლის პროფესიაში, სწორედ ის ადამიანები მოდიან, რომლებსაც მაინორ პროგრამაში შეხვდათ პედაგოგიკის ციკლის საგნები და მოეწონათ ეს პროფესია, ყოველ შემთხვევაში, ამ ეტაპზე ეს გადაწყვეტილება მიიღეს.
ჩემი პირველი გაკვეთილი
ზეპირად მახსოვს ჩემი პირველი გაკვეთილი: „მე სოფლის თავსა ვესახლე, არა სოფელი ჩემს თავსა, სოფელი კარგად მგუობდა, მე რომ სოფელი მეთავსა, რაც მე სოფლისთვის ვინდომე, წინ-წინ მოვიდა ჩემს თავსა“. ეს იყო პირველი გაკვეთილი, რომლის ჩატარებაც მომიწია მესამეკლასელებთან, მაშინ 19 წლის სტუდენტი ვიყავი. გაკვეთილზე ზედმეტად მომზადებული და ნამეცადინები შევედი. დავიწყე გაკვეთილის ახსნა, გავყევი ფილოსოფიურ კატეგორიებს და ვხედავ, ბავშვები პირდაღებული მიყურებენ, მე მაინც ვაგრძელებ და ვაგრძელებ. რა თქმა უნდა, პატარები ვერ მომყვებოდნენ, რადგან არც მათი ცოდნა და არც სამყაროს შეცნობის უნარები, ამ ასაკში, არ არის ისე განვითარებული, რომ ასეთ მაღალფარდოვან ლექსიკასა და განყენებულ აზროვნებას მისწვდნენ. მოკლედ, დრო დამჭირდა, რომ ჩემი ლექსიკა, ფიქრი და ახსნის მანერა მათი ასაკისთვის მომერგო. ეს პროცესი ერთი თვე მაინც გაგრძელდა თუ მეტი არა. შემდეგ ყველაფერი ძალიან კარგად წავიდა.
მამაკაცი მასწავლებელი — ქართული სკოლის სერიოზული პრობლემა
განათლების სამინისტროში მასწავლებლების შეხვედრაზე ვიყავი — ვხედავ, 42 ქალი ზის და, სადღაც ბოლოში, მხოლოდ სამი კაცი. კაცი მასწავლებელი მართლაც დეფიციტია. ეს, ალბათ, იმიტომ, რომ ოჯახს ვეღარ არჩენენ იმ ჯამაგირით, რასაც მასწავლებელი იღებს. დამეთანხმებით, რეალურად შეუძლებელია ასეთი ხელფასით ოჯახის რჩენა. სახელმწიფომ აუცილებლად უნდა იზრუნოს ამაზე, მამაკაცი უნდა შეიყვანოს სკოლაში არა მხოლოდ ფიზკულტურის მასწავლებლად ან დურგლად. ეს აუცილებელია, სხვა ურთიერთობები ყალიბდება. ისე როგორც ოჯახშია თანაბრად მნიშვნელოვანი და საჭირო დედის და მამის ურთიერთობა შვილებთან, ასეა სკოლაშიც. ეს სწორედ ბავშვების ღირებულებებისა და ხედვების ჩამოსაყალიბებლადაა საჭირო. არ შეიძლება, სკოლაში, გაკვეთილზე მხოლოდ ქალის ხმა ისმოდეს, ამით ზოგადი განათლება აგებს.
როგორ მოვიზიდოთ სკოლაში ახალგაზრდა მამაკაცები
პირველ რიგში, რა თქმა უნდა, ანაზღაურებით. ჩემი აზრით, სკოლებს უნდა მიეცეს მეტი თავისუფლება, თანხები საჭიროებისამებრ განკარგონ. სკოლის დირექტორებს უნდა მიეცეთ უფლება, თანხა ისე გადაანაწილონ, როგორც თვითონ ჩათვლიან საჭიროდ, რომ სკოლა განვითარდეს. მაგალითად, თუკი მიიჩნევს, რომ სკოლაში აუცილებლად სჭირდება მასწავლებელი — პეტრე, რომელსაც უნდა გადაუხადოს განაკვეთით დადგენილ ხელფასზე მეტი, მას ამის უფლება უნდა ჰქონდეს. სკოლებს სჭირდება პროფესიონალი კადრების მოზიდვა, მათ შორის, მამაკაცი მასწავლებლების. მიდგომას უნდა მოერგოს პოლიტიკა — გჭირდება ახალგაზრდა კადრი? გინდა, რომ მოიყვანო ის სკოლაში? გადაუხადე ღირსეული საზღაური და დააინტერესე. ჯერ ერთი, სკოლაში სტუდენტების მოყვანა უნივერსიტეტებიდან სკოლის საუკეთესო კადრებით შევსების არაჩვეულებრივი საშუალებაა. სკოლები ვაკანსიებს რომ აცხადებენ, ერთ-ერთ უმთავრეს პირობად მითითებულია, რომ მსურველს ჰქონდეს მუშაობის სტაჟი. გეკითხებით, სად უნდა მოაგროვოს დამწყებმა მასწავლებელმა ეს სტაჟი? არადა, ახალგაზრდა კადრის გაზრდა იმ ღირებულებებით, როგორითაც გინდა, როგორითაც შენი სკოლის ორგანიზაციული კულტურისათვისაა დამახასიათებელი, გაცილებით მომგებიანია დირექტორისთვის, ვიდრე, თუნდაც, არასტერეოტიპულად მოაზროვნე პროფესიონალი, მაგრამ ჩამოყალიბებული, 10-15-წლიანი სტაჟის მქონე მასწავლებლის აყვანა, რომელიც ასე ხედავს, ასე ასწავლის და მორჩა. ახალგაზრდა კადრს კი სწორედ ისე გაზრდი, როგორც შენი სკოლის სოციოკულტურას, ორგანიზაციულ კულტურას სჭირდება. ვფიქრობ, ეს ძალიან მნიშვნელოვანი რამაა. აი, ეს თავისუფლება უნდა დაუტოვონ დირექტორს და სკოლას და არა ის, რომ 20 წლის ახალგაზრდას მკაცრად მოსთხოვონ სერტიფიცირება, რომელიც, თავისთავად ცხადია, არ აქვს გავლილი ან როდის უნდა მოესწრო? ჩემი აზრით, გამოსავალია — მიიღე, ენდე და მერე მოსთხოვე.
სერტიფიცირების პროცესის შედეგები
ვფიქრობ, დამოკიდებულება არასწორია — მტკივნეულად აღვიქვამთ სერტიფიცირების პროცესს, უფრო სწორად, საგნობრივ გამოცდებს. რატომ არ ვსვამთ კითხვას — ბევრი პროფესიონალი ინჟინერი, დურგალი, პურის მცხობელი ან, თუნდაც, პოლიტიკოსი გვყავს? საერთოდ, ბევრი და კარგი ხშირია სამყაროში? უბრალოდ, მასწავლებლები დაკვირვების ობიექტებად ვაქციეთ და სწორედ ამიტომ მოხდა პედაგოგების პროფესიული კომპეტენციის ლუსტრაცია. გაოცებული და შეშფოთებული ვამბობთ: „ვაიმე, ვერ ჩააბარა“. დიახ, ვერ ჩააბარა და მართლაც ცუდი შედეგებია. ამის მიზეზი კი ისაა, რომ ვისაც შეეძლო ჩაბარება, მათ 2010, 11, 12, 13 წლებში ჩააბარეს გამოცდები, დარჩა მასწავლებლების ის ნაწილი, ვისაც, ვთქვათ გაბედულად, ამ ეტაპზე არ ჰყოფნით შესაბამისი კვალიფიკაცია, მათ დახმარება სჭირდებათ და არა ხელის კვრა, დაცინვისა და ქილიკის ობიექტად ქცევა. ნებისმიერი დარგის სპეციალისტი რომ წარმოვიდგინოთ მათ ადგილას, ზუსტად იმავე სურათს მივიღებთ და იმავე შედეგებზე გავალთ. ვფიქრობ, იგივე შედეგი გვექნებოდა, წლების განმავლობაში, სსრკ-ს დროს, ამიტომ იქცეოდა ის სახელმწიფო ჭკვიანურად, ატარებდა პროფესიული დახელოვნების მიზნით მუდმივ საზაფხულო ლექციების ციკლს და მასზე დასწრებას სავალდებულოდ უხდიდა ყველა პედაგოგს. იგი, მასშტაბური საბჭოთა მანქანაც კი, მოერიდა ლუსტრაციას. ჩვენ, პირიქით, შევებით ისე, რომ წინ ვერ გავიხედეთ. არ შეგვეშინდა, გამოცდები ჩავატარეთ, მაგრამ მზად არ აღმოვჩნდით შედეგებისთვის.
როგორ გავაუმჯობესოთ შედეგები
მოქმედ მასწავლებლებს ამ ეტაპზე შევეშვათ, ბევრ მათგანს ვეღარ შევცვლით, დარჩენილ რაოდენობას კი ამინდის შეცვლა გაუჭირდება. მოდით, ვიფიქროთ, როგორ მოვიყვანოთ ახალგაზრდა კადრები სკოლაში. პირველი, რაც უნდა გავაკეთოთ, გავზარდოთ პროფესიის მნიშვნელოვნება. დაახლოებით ისე, როგორც აფხაზეთს გვახსენებდნენ — „აფხაზეთი ჩვენია“ — ლოზუნგები, რეკლამები, სიმღერები და ტაშ-ფანდური. ამაზე ხან მეცინებოდა კიდეც, მაგრამ ფაქტია, რომ რაოდენობრივი გადადის თვისებრივში. რაც მუდმივად გესმის, მერე შენად იქცევა. პოპულარიზაცია სჭირდება ამ სფეროს — მასწავლებლობა მართლა მაგარი სპეციალობაა. მაგრამ, აბა, მითხარით წარმატებული მასწავლებელი სად არის? გინახავთ სადმე გამოჩენილ ადგილას? წარმატებულ სპორტსმენებს, ხელოვანებს ვხედავთ, მაგრამ მასწავლებლებს — არა. წარმატებული მასწავლებელი, საკლასო ოთახის გარდა, არსად ჩანს. მხოლოდ იმის დაპირება, რომ გამოცდაზე აღარ ჩაგჭრიან, საქმეს არ უშველის. ამით იმის თქმა მინდა, რომ მასწავლებლის პროფესიის პოპულარიზაციაა ძალიან მნიშვნელოვანი, მისი რეკლამირება სახელმწიფოს მიერ. ამაზე პასუხისმგებლობა, აუცილებლად, სახელმწიფომ უნდა აიღოს.
თუ მასწავლებლის პროფესიის პრესტიჟს აამაღლებ, მაშინ მაღალქულიანი სტუდენტი მოვა სასწავლებლად და არა ისეთი, ყველაფერი რომ მოილია და სხვა აღარაფერი დარჩა. აქ საქმე ძალიან მარტივადაა, მარკეტინგულად რომ შევხედოთ, ჩემი პროფესია ჩემ შემდგომ ცხოვრებაში ფულის დაბანდებაა და რაში ვაბანდებ ფულს? 300-400-ლარიან ხელფასში? ბოლოს მაინც, გინდა თუ არ გინდა, ეკონომიკასთან მიდიხარ.
პოლიტიკა და ხედვა მინისტრის წასვლა-მოსვლით არ უნდა იცვლებოდეს
ყველაფერს თავის სახელი უნდა დავარქვათ. სახელმწიფო მასწავლებლებს სკოლიდან ვერ გაუშვებს, როგორი ცუდი შედეგიც უნდა აჩვენონ მათ, რადგან სკოლა ცარიელი დარჩება, ქვეყანას ცვლა არ ჰყავს. ამიტომაც, მასწავლებლებს რაღაც ვალდებულებები უნდა გაუზარდოს სკოლამ. მაგალითად, საგნის გამოცდას ვერ აბარებ, მაშინ კეთილი ინებე და სხვა ვალდებულებაც აიღე, მაგ., დამატებითი წრის ვალდებულება, ვიდრე საგანს არ ჩააბარებ, ამით მაინც წაადექი სკოლას. სახელმწიფომ კი არ უნდა დამალოს, უნდა აღიაროს, რომ ჰყავს მასწავლებლები, რომლებიც საგნის გამოცდებს ვერ აბარებენ. ამის მწვავედ აღქმაც არ არის საჭირო, ბუნებაში არ არის ყველაფერი კარგი. ეს პროფესია, სამწუხაროდ თუ საბედნიეროდ, მიკროსკოპის ქვეშ მოექცა, თორემ სადაც კი გამოცდას ჩაატარებს, იმავე შედეგს მიიღებს სახელმწიფო ნებისმიერ სხვა პროფესიაში. უბრალოდ, სხვას არ უტარებს გამოცდებს.
ამის აღიარება არ არის რთული, მით უმეტეს, იმ ფონზე, როცა სახელმწიფომ აღიარა, რომ მას არ ჰყავს მენტორი — ყველაზე მაღალი კვალიფიკაციის მასწავლებელი. ამიტომ, ისიც თქვას, რომ ჰყავს 30 პროცენტი მაღალი კატეგორიის და 70 პროცენტი დაბალი კატეგორიის მასწავლებელი. რეალობა ხომ ეს არის. უბრალოდ, ეს ფაქტი არ უნდა იქცეს დემაგოგიის საგნად. წლების განმავლობაში სახელმწიფო ბრალმდებლის, პროკურორის როლში გამოდიოდა და მხოლოდ თითის გაშვერის პოლიტიკით იყო დაკავებული. ის ტრენინგები, რომლებიც მის მიერ იყო ორგანიზებული, როგორც დრომ აჩვენა, არაეფექტური აღმოჩნდა. სახელმწიფოს მიერ უნდა იყოს დაცული მასწავლებლის პროფესიის განვითარებისადმი თანმიმდევრულობისა და სისტემურობის ხაზი. პოლიტიკა და ხედვა მინისტრის წასვლა-მოსვლით არ უნდა იცვლებოდეს. უპირველეს ყოვლისა, ამ საკითხების გადაჭრისას დიდი დოზით უნდა იყვნენ ჩართული აკადემიური წრეები, უნივერსიტეტები და არა ფორმალურად. ვფიქრობ, ამ პროცესის მართვის გენერალური ბერკეტი სახელმწიფოს ხელთაა, შესაბამისად, მასვე მოეკითხება პასუხი შედეგებზე.
კარგი მასწავლებლის პორტრეტი
არ არის კარგი, როცა მასწავლებელი რიტორიკით არის მართალი და საქციელით — განსხვავებული. თუ ის გაკვეთილზე ბავშვებს ეუბნება, რომ თავისუფლად იაზროვნონ, იქვე არ უნდა მიუთითებდეს, რომ მის მიერ ახსნილი არის მართებული და სწორი. ყველაზე დიდი საშინელებაა, როცა მისი მსჯელობა და ქმედება ურთიერთგამომრიცხავი და საპირისპიროა. თუ დიდაქტიკაში ხარ ასეთი და მიიჩნევ, რომ ასე უნდა აკეთოს მოსწავლემ, კეთილი ინებე და შენც ზუსტად ისე აკეთე. თუ ბავშვს ეუბნები, რომ წიგნი უნდა იკითხოს, აუცილებლად შენც უნდა იკითხო. მშობლებსაც ხშირად იმავეს ვეუბნები, სახლში დაღლილიც რომ მიხვიდეთ, თუნდაც 5 წუთი, ტელევიზორის საყურებლად რომ დაჯდებით, წიგნი აიღეთ ხელში და ბავშვებს აჩვენეთ, რომ კითხულობთ. სხვა შემთხვევაში, შენი რჩევა, რომ იკითხოს, არაფერს ნიშნავს. თვეში ერთხელ მაინც ელაპარაკე რომელიმე ნაწარმოებზე, წიგნზე. იმავეს ვურჩევ მასწავლებლებსაც. ხშირად არდადეგებიდან დაბრუნებულ ბავშვებს მასწავლებლები ეკითხებიან: აბა, რა წაიკითხეთ ზაფხულში? მოდი, იმით დაიწყე, შენ თვითონ რა წაიკითხე. მხოლოდ რეცეპტები არ მისცე, შენი ქმედებით დაანახე, წინააღმდეგ შემთხვევაში, ყველაფერი ნულია.
რასაც მოსთხოვ ბავშვს, პირველ რიგში, შენ უნდა იყო მისი შემსრულებელი. უკრძალავ საღეჭი რეზინის ღეჭვას? კეთილი ინებე და არასოდეს დაღეჭო მის თვალწინ. შენ უნდა იყო მაგალითი. სიგარეტი რომ ცუდია და მისი მოწევა ვნებს ადამიანის ჯანმრთელობას, ამას ბავშვს ვერასოდეს გააგებინებ, თუკი შენ თვითონ ეწევი მისი თანდასწრებით. ჩემი აზრით, ეს ის ჭეშმარიტებებია, რომელსაც საკუთარი მაგალითით უნდა უჩვენებდეს მასწავლებელი. აღარ ვლაპარაკობ იმაზე, რომ შეწუხებული სახით გაკვეთილზე არ უნდა შეხვიდე, ძალიან მნიშვნელოვანია, ბავშვს ტვირთადქცეული მასწავლებლობა არ დაანახო. არაგულწრფელობას, არაბუნებრივ პოზებს მაშინვე გრძნობენ და გატყობენ პატარები. დანაშაულია, როცა მათთან როლმორგებული შედიხარ.
მასწავლებლობა გამოსაცდელი პროფესია არაა — გამოგივა თუ არა, ამაზე ფიქრი პროფესიაში შესვლამდეა საჭირო, რადგან სკოლა არ არის საექსპერიმენტო ლაბორატორია. კარგად უნდა გქონდეს აზომილ-აწონილი შეძლებ თუ არა მასწავლებლობას.
რატომ უნდა აირჩიონ ახალგაზრდებმა მასწავლებლის პროფესია
ის ხარვეზები, რის გამოც არ მოგწონდათ ესა თუ ის მასწავლებელი, ახლა შეგიძლიათ თქვენ გამოასწოროთ. შედით ამ პროფესიაში, აირჩიეთ მასწავლებლობა და იცოდეთ, სახელმწიფოს ისე ვერავინ დაეხმარება, როგორც კარგი მასწავლებელი. ჩვენს ქვეყანას არ სჭირდება ბევრი პოლიტიკოსი, ბევრი იურისტი, მას ბევრი კარგი მასწავლებელი სჭირდება და თუ თქვენში აღმოაჩენთ კარგი მასწავლებლის უნარებს, აუცილებლად აირჩიეთ ის პროფესიად და მიდით სკოლაში. სკოლა საუკეთესო ადგილია იმისთვის, რომ საკუთარი თავის რეალიზება მოახდინოთ როგორც ამა თუ იმ საგნის სპეციალისტმა. ეცადეთ, თქვენ შეძლოთ ის, რაც თქვენმა წინამორბედმა თაობებმა ვერ შეძლეს.
თაობა, რომელსაც ზრდის
ყველა თაობაშია ძალიან მაგარიც, საშუალოც და საშუალოზე დაბალიც. ამ თაობას ერთი სიმპტომი აქვს, უფრო პრაგმატულები არიან. ფიქრობენ მიდგომით — ეს მე მჭირდება, თუ არა? სულაც არ არის ცუდი, კაპიტალისტური წყობისთვის ეს კანონია — რაში გამომადგება. ასაკით არ ვარ ძალიან შორს მათგან, 32 წლის ვარ, მაგრამ ჩვენ შორის დიდი სხვაობაა. ჩვენ ლექცია რომ გვიცდებოდა, ბედნიერები გარეთ გამოვდიოდით, ეზოში ვისხედით და ამას არ ვაპროტესტებდით. ამას წინათ, მივიდნენ სტუდენტები ერთ-ერთ კათედრაზე და ლექტორის მისამართით საყვედური გამოთქვეს — ჩვენ სწავლაში ფულს ვიხდით, კეთილი ინებოს და ლექციები ჩაგვიტაროსო. ეს მნიშვნელოვანი ცვლილებაა, ამდროული.
ძალიან კარგი თაობაა, უბრალოდ, მაღალი უნარების ახალგაზრდები მასწავლებლობის პროფესიაში იშვიათია და ეს სამწუხაროა. ისინი სხვა სპეციალობებს ირჩევენ — იურიდიულს, საერთაშორისო ურთიერთობებს, და სხვა. მასწავლებლობაზე არ ფიქრობენ. ვერც გაამტყუნებ, რადგან პერსპექტივა საკმაოდ ბუნდოვანია.
პროფესიის გაახალგაზრდავება
2015 წლის TALIS-ის საერთაშორისო კვლევამ აჩვენა, რომ იმ გამოკითხულ ქვეყნებს შორის, რომლებიც ფიქსირდებიან საერთაშორისო კვლევის არეში, საშუალო ასაკის მასწავლებლების ყველაზე მაღალი მაჩვენებელი ჩვენ გვაქვს. რატომ არ მიდის ეს ხალხი პენსიანზე? იმიტომ, რომ არანაირი ფინანსური გარანტიები არ აქვს. შეიძლება ეს ყველაფერი ძალიან უმტკივნეულოდ გააკეთო — ჩამოაცილო ისინი აქტიურ გაკვეთილს და დატოვო კონსულტანტებად, მეთოდისტებად, რომ ახალგაზრდა კადრებს გაუწიონ კოორდინაცია. ამით პროფესიის გაახალგაზრდავებას შევუწყობთ ხელს.
მოამზადა ლალი ჯელაძემ
|